Ifølge analysefirmaet Gartner er salget af mobiltelefoner steget med 23,8 procent til 224 millioner solgte enheder i første kvartal af 2006 sammenlignet med samme periode året før.
Derfor forventer Gartner et totalt salg på 960 millioner mobilenheder i 2006 på verdensplan. Specielt Asien aftager flere mobiletelefoner end tidligere.
»Mens salget af mobiltelefoner i modne markeder som Vesteuropa og USA næsten ikke viste tegn på nedgang, var det et stærkere salg i Asien/Stillehavsområdet, som viste en positiv start på 2006,« siger analysechef i Gartner, Carolina Milanesi.
Vest- og Østeuropa, Mellemøsten og Afrika købte flest Nokia-modeller, det amerikanske kontinent flest fra Motorola. 54,3 procent af det samlede salg i første kvartal var da også fra disse to og største udbydere, Nokia og Motorola.
I Vesteuropa solgtes 41,1 millioner mobiltelefoner, en stigning på 12 procent fra samme periode 2005. I Østeuropa, Mellemøsten og Afrika nåede salget en stigning på 30 procent til 41,3 millioner. Specielt udvidelsen af nye markeder som i Nigeria, Rusland og Ukraine trækker salget op, mens Kunder i Polen, Sydafrika og Tyrkiet skiftede en stor del af sin mobiltelefonpark ud. Usa og Canada gik samlet 16 procent frem til næste 40 millioner enheder solgt, men Asien/Stillehavsområdet gik hele 36 procent frem med et salg på 64,4 millioner mobiltelefoner på 3 måneder af 2006.
Nokia endte i første kvartal op med en markedsandel på 34 procent med 76 millioner solgte mobiltelefoner, Motorola på 20.3 procent med 45,5 millioner, Samsung på 12,5 med 28 millioner solgte, LG 6,5 procent, Sony Ericsson 6,1 og BenQMobile (Herunder Siemens) med 3,5 procent. Andre og mindre kendte mærker udgør samlet 17 procent af verdensmakedet med 14 millioner telefoner. I Japan steg salget 6 procent til 12,6 millioner solgte mobilenheder.
Læs mere om Gartners undersøgelse: www.gartner.com., ved at følge linket: Market Share: Mobile Terminals, Worldwide, 1Q06