Mens HPs samlede omsætning gik ti procent frem i det netop offentliggjorte kvartalsregnskab, var væksten kun tre procent for print-divisonen. På den baggrund er der ingen tvivl om, at HP mister markedsandele, hedder det i Jyske Banks seneste analyse af den amerikanske gigant.
»Ledelsen forsøgte at bortforklare den beskedne vækst med, at de har neddroslet indsatsen i den lave ende (de billige printere). Alligevel faldt driftsmarginen med 100 basis punkter til 15,4 procent, hvilket vi ser som den største skuffelse. HP kommenterede samtidig, at de i et forsøg på at tilbagevinde tabte markedsandele fremover vil være mere prisaggressive, hvilket kun tyder på yderligere marginfald,« hedder det i HP-analysen.
»Salget af farvepatroner steg otte procent, hvilket var moderat lavere end ventet, men fortsat på et fornuftigt niveau. Men det skyldes udelukkende HPs tidligere succes på printermarkedet som gør, at de i dag har en stor installeret printerbase. Det er dette indtjeningsrige salg, som vi frygter, vil begynde at aftage om 1½-2 år, såfremt HP fortsætter med at tabe markedsandele på salg af nye printere. I kvartalet faldt HPs salg af nye printere til private med 13 procent i forhold til samme kvartal i fjor og beskedne fire procent til erhvervskunderne. Dells printersalg steg med 111 procent!« anfører banken.