I forbindelse med klimatopmødet i sidste måned blev Segwayen fremhævet som et eksempel på fremtidens miljøvenlige transport, og ComON havde lejlighed til at interviewe Segway-opfinderen Dean Kamen, der besøgte København. Nu er firmaet bag Segwayen solgt til en britisk rigmand, Jimi Heselden, som allerede er medejer af den britiske Segway-forhandler.
Det elektriske løbehjul blev lanceret i 2001 efter en periode med stort hemmelighedskræmeri, hvor den kun var kendt under kodenavnet ”Ginger”. Forventningerne var enorme. Apple-chef Steve Jobs blev citeret for at sige, at den nye maskine vil ændre måden fremtidens byer ville blive bygget på. Amazons Jeff Bezos skød millioner i det hemmelighedsfulde projekt.
Mystikken gjorde kun interessen omkring Ginger endnu større. For opfinderen var ikke en hr. hvem-som-helst. Dean Kamen havde allerede flere hundrede opfindelser på samvittigheden. Han havde blandt andet opfundet en mobil dialyse-maskine og tjent formuer på medicinsk udstyr.
Dean Kamen havde opfundet et nyt personligt transportmiddel, Segway, der styres med kropsbevægelser, som registreres af en trykfølsom ståplade. Læn dig forud, og farten sættes op, læn dig tilbage, og fartøjet stopper.
Op til 100 gange i sekundet beregner fartøjets seks processorer den nøjagtige position og vejgreb og foretager en udbalancering, der skal sikre, at man ikke vælter. To batteridrevne elmotorer står for fremdriften, og Segway kan køre 25 kilometer, før den skal "tankes" op. Topfarten er på 20 km i timen.
I forhold til de enorme forventninger har Segway udviklet sig til lidt af en skuffelse. Der er solgt omkring 50.000 eksemplarer, men det er stadig kun et nicheprodukt og prisen på 40-50.000 kroner er alt for høj. Og faktisk er Segway slet ikke tilladt på offentlige veje i hverken Danmark eller Storbritannien.
Derfor er det også bemærkelsesværdigt, at Segway er solgt til netop en britisk millionær. Salget fremgår af en kortfattet meddelelse på denne blog. Den nye ejer, Jimi Heselden, er formand for Hesco Bastion, et firma der fremstiller udstyr til militæret og nødhjælps-organisationer.
Pudsigt nok har de britiske myndigheder netop indledt en vurdering af, om Segway langt om længe skal tillades på offentlige veje.