Europas absolut ukronede dating-konge er det franske site Meetic, med over 33 millioner profiler i databasen. Meetic har nu haft den tykke pung oppe af lommen og foræret sig selv en forsinket Valentines gave. Ikke mindre end 25 millioner euro (184 millioner kroner) har de kærlighedshungrende franskmænd måttet slippe, for at overtage Tysklands næststørste datingportal Neu.de.
Neu.de vil blive videreført af Meetic under samme navn som hidtil, men ellers blive opdateret med Meetics tekniske funktioner, ligesom der fra Neu.de vil være adgang til alle europæiske profiler i databasen.
Sitet gik i luften for kort tid siden, så allerede nu er der adgang til over 33 millioner partnersøgende profiler over hele Europa. Samtidig lancerer Meetic en massiv reklamekampagne, både online og i den virkelige verden, for at skabe opmærksomhed om de ny muligheder.
Om danskerne er parate til at søge deres kæreste i udlandet, kan kun tiden vise, men et hurtigt blik på Danmarks største datingsite, med over en halv million oprettede profiler, viser, at del af brugerne har hængt ud på siderne i årevis, og man kunne således nemt forestille sig, at mange brugere kunne drage fordel af, at udvide jagtterretoriet - især når mængden af potentielt bytte 60-dobles.
I øvrigt har Meetic allerede en dansk side (meetic.dk), med anslået 350.000 brugere og planlægger at udvide deres aktiviteter i landet. Allerede i løbet af dette kvartal, går en ny version i luften - men selvom en profil på Meetic giver adgang til hele Europas datende singler, erkender firmaets internationale direktør, Johan Klaesson, at det kan være svært, at rykke brugernes fastgroede vaner og overgå et så etableret site som dating.dk.
Johan Klaesson mener dog, at markedet er stort nok til dem begge og understreger, at meetic.dk især vil konkurrere på seriøsiteten og sikkerheden.
»Vores site er mindre flirt og mere dedikeret de, der seriøst ønsker en fast partner«, siger han.
Morten Wagner fra Freeway, der driver dating.dk, har tidligere udtalt, at han ikke frygter den internationale konkurrence. Han mener ikke, danskerne gider lede efter partere uden for deres eget lokalmiljø:
»Vi kan se, at datere ikke er villige til at rejse ud af eksempelvis København for at tage på en date«, forklarer han.