IBM og Siebel Systems foretager en betydelig udvidelse af det samarbejde, som de to virksomheder påbegyndte i 1999, og som hidtil har resulteret i over 1000 fælles kunder. De to virksomheder vil nu sammen udvikle og sælge branchespefikke CRM-løsninger baseret på IBM's WebSphere-platform.
De to virksomheder vil udvikle integrerede og branchespecifikke løsninger, som imødekommer forretningsvisionerne inden for en række brancher. Desuden skal løsningerne designes, så de kan integreres med IBM's Business Consulting Services.
IBM og Siebel har desuden lagt en treårig udviklingsplan, som omfatter flere initiativer: Fælles udviklingsmiljøer for design og implementering af forretningsprocesser. Integration med IBM's løsninger for systemhåndtering (Tivoli) og en forbedret produktivitet i virksomheden (Lotus). Siebels løsninger skal desuden internt kunne udnytte WebSphere-platformens fordele inkl. udviklingsværktøjer og implementeringsmiljø.
200 medarbejdere fra Seibel og IBM er afsat til at arbejde med produktudvikling, konsulenttjenester, salg og markedsføring samt implementering af de fælles løsninger. Hertil kommer, at IBM Business Consulting Services skal uddanne over 1500 Siebel-certificerede konsulenter, oplyses det.
Det nye samarbejde fokuserer på markedet for skræddersyede CRM-løsninger, som er et marked, der ifølge analyseinstituttet Gartner Research har en værdi på 21 milliarder dollar, svarende til 85 procent af det samlede marked for CRM-løsinger.
»Med det udvidede samarbejde ser vi en unik mulighed for at imødekomme den øgede efterspørgsel efter branchespecifikke løsninger, som reducerer vores kunders samlede IT-omkostninger, og som også gør løsningerne enklere,« siger Thomas M. Siebel, der er bestyrelsesformand og administrerende direktør for Siebel Systems.