Vil man sælge ERP i Danmark, er det svært at komme udenom Navision (Microsoft Dynamics NAV). Den erkendelse har nu ført til, at den norskejede ERP-producent Visma har fra årsskiftet har overtaget NAV-huset Gaincom, der ligesom Visma er målrettet små og mellemstore virksomheder inden for handel, services og produktion.
»Vi går på to ben, og ved både at kunne levere Visma- og Navision-løsninger dækker vi behovet for en meget stor del af vores kundesegment. Kompetence og erfaring i Dynamics NAV er et vigtigt fundament for vores fortsatte udvikling og vækst. Med den konsolidering, der i øjeblikket sker i forhandlerleddet, er etableringen af Visma Gaincom A/S en win-win situation for begge parter,« siger administrerende direktør i Visma Services Danmark, June Mejlgaard Jensen
Hun lægger ikke skjul på, at opkøbet sker for at erobre markedsandele i både Danmark og resten af Skandinavien.
»Vores mål er en vækst på 12 procent ud af vores nuværende danske omsætning, som er på 140 millioner kroner årligt, « lyder det fra Visma-direktøren.
Sidste sommer købte Visma det transnordiske Sirius IT, som står stærkt på det offentlige marked i både Danmark og resten af Norden.
Den ekspansive strategi blev yderligere underbygget i efteråret, hvor den amerikanske kapitalfond Kohlberg Kravis & Roberts for knap otte milliarder kroner købte en aktiemajoritet Visma-koncernen.