Det danske headset-flagskib Jabra fra GN Store Nord skal med hastige skridt indtage den tidligere østblok i takt med, at indbyggerne i de kommende år øger deres forbrug og tager den trådløse teknologi til sig.
Det er selskabets klare plan, fremgår det af virksomhedens magasin GN Magazine.
Siden starten af året har Jabra været på markedet i de russiske millionbyer Moskva og Skt. Petersborg, hvor de danske headsets nu forhandles i op mod 500 butikker. De to byer, der huser 25 millioner mennesker, er udvalgt til startsted for et storstilet erobringstogt i Østeuropa, som skal gennemføres de kommende år.
»Vores fokus har indtil videre været i de to metropoler i Rusland, hvor livsstil og købekraft harmonerer med vores håndfri løsninger.Kommer man uden for storbyerne, kræver markederne en del mere udvikling, og her har vi prioriteret at lade vores distributører modne markedet, mens vi i efteråret skruer op for branding og markedsføring i de to store byer,« forklarer Vincent Peña, Jabras landechef for EMEA-regionen i GN Magazine.
Udover Rusland har GN Store Nord for nyligt indgået distributionsaftaler i Polen, Ungarn, Tjekkiet, Slovakiet, Slovenien, Kroatien og Ukraine, mens selskabet fortsat leder efter partnere i Rumænien og Bulgarien.
Målet for Jabra er allerede nu inden, markederne i Østeuropa bliver modne til bluetooth-headsets, at blive markedsleder, således at Jabras udbredelse vil vokse i takt med markedet inden for de kommende år tager fat for alvor.
I Vesteuropa har 15 procent af alle mobilbrugere et bluetooth-headset, mens hver tiende overvejer at købe et. I Øst- og Centraleuropa er det kun otte procent af befolkningen, der er har bluetooth-headset, og kun yderligere tre procent, der overvejer at købe et.