Med en aftale mellem Dell og Google er der lagt op til, at Microsofts dominans på markedet med nye computere vil møde endnu mere konkurrence.
Når en ny computer ryger forbi kasseapparatet, har producenterne ofte installeret en bunke programmer af mere eller mindre relevans. Som en ekstra service til brugeren, men i høj grad også en smart måde at udbrede sit produkt.
Derfor har Microsoft og dennes samarbejdspartneres tillægsprodukter installeret på massee af nye computere.
Windows styresystemet ligger som standard på de fleste nye computere, og alt i alt står Microsoft for 90 procent af den forudinstallerede software. Men det ser nu ud til at kunne ændre sig, efter Google har indgået aftale med Dell.
Google er de seneste år blevet en stærk producent af software, som ellers kun har været tilgængelig ved download fra Google's sider på internettet.
Det er produkter som søgeværktøjer, instant messaging, og en pakke med Google-partneres programmer som Firefox-browseren, Adobe PDF reader og Norton antivirus. Yderligere bliver søgefunktionen i Microsoft's Internet Explorer instillet til Google som standard, hvilket vil give firmaet adgang til millioner af nye brugere.
Aftalen med del betyder at computere til konsumentmarkedet, og til små- og mellemstore virksomheder, får programmer fra Google med i købet.
Dell er den førende computerproducent i verden. I Danmark overgår HP dog med en markedsandel på 23 procent mod Dell's 17 procent. Også Acer har 17 procent af markedet herhjemme.
Med den nye aftale har Google tilføjet endnu en computerproducent til listen, der i forvejen tæller Toshiba, HP, Gateway, Apple og Sony.