Det danske forsvar har med øjeblikkelig virkning trukket stikket ud af samarbejdet med svenske Saab, der ellers skulle have leveret et komplekst it-system, der skulle modernisere kommunikationen mellem soldaterne i felten.
Projektet, der hedder (eller hed) DACCIS, har siden sin fødsel i 1996 kostet skatteyderne sammenlagt 456 millioner kroner, men det er hidtil ikke sykkedes for Saab at få enhederne til at fungere så stabilt, at udstyret har været praktisk brugbart. Derfor har det kun været anvendt under øvelser - og selv dér har det ikke virket tilfredsstillende.
For nylig føjede dyre DACCIS så endnu en dumpekarakter til karakterbogen, da det fejlede under en test, der skulle bevise dets evne til at forestå kommunikationen mellem danske soldater og deres allierede.
Det var oprindeligt Mærsk Data Defence, der fik kontrakt på udviklede systemet (dengang 'Odin') til det danske forsvar, men en to måneders forsinkelse på leveringen til forsvaret kom til at koste Mærsk Data Defence dyrt. Militæret overtog således projektet og overlod den fortsatte udvikling af systemet, nu omdøbt til DACCIS, til svenske Saab.
I maj 2007 udtalte chefen for Hærens Føringsstøtteskole, oberst Bager, følgende:
»Med SAAB får vi en samarbejdspartner, der har en uhyre stærk, verdensomspændende organisation i ryggen, men som også har stor ekspertise med systemer som DACCIS«.
Men tirsdag meddelte Forsvarskommandoen, så at man afbrød samarbejdet med Saab, der ikke kunne leve op til deres løfter indenfor den aftalte tidsramme. De 456 millioner kroner må derfor i første omgang anses for tabt, men forsvaret tilføjer, at man regner med at kunne genbruge "en del af hardwaren" og at man i øvrigt vil kræve erstatning hos Saab. Så der er endnu ikke sat en streg under facit i regningen til skatteyderne.
DACCIS hviler nu i skrotbunken sammen med 130 millioner kroner-radarsystemet Ocean Eye - der ikke kunne se, 400 millioner kroner-spionflyet tårnfalken - der ikke kunne flyve og ikke mindst EH101, de tre milliarder kroner dyre redningshelikoptere - der til gengæld godt kan flyve. Bare ikke så længe uden at gå i stykker...