Fremover får anmeldelser af spil baseret på storfilm fra Warner Brothers ekstra stor betydning for spilproducenterne. Dårlige anmeldelser kommer til at koste spilfirmaerne ekstra i licens.
»Spilindustrien har haft lang tid til at udnytte filmstudierne, og er sluppet godt fra at producere spil af dårlig kvalitet. Men den går ikke længere,« siger Jason Hall, Warners Brothers.
Problemet er ifølge Hall, at hvis spilproducenter opnår licens på Warner Brothers film, og derefter udvikler et produkt i lav kvalitet, vil det på sigt føre til, at filmspil får et dårlig omdømme blandt spillere.
Halls strategi bliver at tage udgangspunkt i store anmeldersites som GameRankings.com, Metacritic.com og GameStats.com. Her tildeler anmelderne spillene points. Halls krav er, at spillene skal opnå en rating på mindst 70 procent - ellers falder hammeren i form af krav om betaling af højere licenser.
Ikke overraskende møder Halls forslag kritik fra spilindustrien.
»Vi solgte fire millioner kopier af Enter The Matrix. Det er 250 millioner dollars på verdensbasis, og svarer til de store filmproduktioner. Og så vil Warner Brothers straffe os for ikke at nå op på 70 procent. Er det en vittighed,« siger Bruno Bonnell, Atari.
Spillet Enter The Matrix opnåede en rating på 66,9 procent.
En anden repræsentant for spilindustrien tvivler på, om det får den ønskede effekt, og påpeger, at ingen spilproducent går i gang med en spilproduktion med intention om at lave et dårligt spil.