Det var sikkert langt fra alle, der kunne se det smarte i den lille plastikguitar, der fulgte med det første spil i serien Guitar Hero.
Men i dag er det nok de færreste, der ikke har anderkendt, at guitarspillet var en overordentlig god idé.
Især udgivelsen af Activisions tredje spil har vist sig at være en god idé.
Ved sin tale på årets CES-messe kunne Activision-chef Mike Griffith fortælle, at Guitar Hero III er det første spil, der har passeret en omsætning på en milliard dollar med en enkelt udgivelse.
Ved sin tale kunne Griffith opsummere de andre positive effekter, som spillet også har haft. For eksempel har mange forhandlere af rigtige guitarer bemærket et stigende salg.
Desuden kan musikere, der har haft numre med i spillet, mærke, at spillerne får lyst til at høre mere, når de slukker for spillekonsollen. Nogle kunstnere har mærket stigende salgstal på mellem 15 og 843 procent i den efterfølgende periode.
Spillet blev udgivet i slutningen af 2007.
Activisions fortjeneste på spillet kan dog næppe måle sig med de populære onlinespil som World of Warcraft, der løbende genererer store summer i abonnementer.