Henrik Sølver

Henrik Sølver er salgs- og marketingdirektør hos netbureauet 3Enigheden Net Solutions (http://www.3enigheden.dk), der har produceret "rich media" annoncer for Kort & Matrikelstyrelsen, Danica og flere andre virksomheder. For Kort & Matrikelstyrelsen har firmaet udviklet et Java-banner, hvor brugeren kan klikke på et kort og få beregnet afstanden mellem to punkter på Sjælland. Danica's bannere indeholder foruden Java også en videofilm, som spilles i et lille vindue på skærmen. Denne annonceform, hvor banneret er mere end blot en billedfil og gemmer interaktive muligheder, spås en stor fremtid på Internet. I et interview med ComON fortæller Henrik Sølver om mulighederne.


Læs også artiklen om interaktive bannere.



ComON: Dit firma er specialiseret i produktionen af rich media banner-annoncer. Kan du fortælle lidt om fordelen i denne form for annoncering fremfor almindelige bannere?


Sølver: Rich Media, eller Ad-iT som vi har navngivet bannerne, har et væld af fordele, idet der faktisk er tale om små hjemmesider, det er således muligt at lave bannerne interaktive og dermed involvere brugeren i en grad som er helt ukendt med almindelige bannerads (gif eller jpeg). Mulighederne begrænses "kun" af den kreative proces, anvendelsen af programmeringssprog og
naturligvis evnen til at komprimere data og indrykningsstederne. Der kan laves spil, print fra banneret, jobansøgningsskemaer, osv.


ComON: Er denne form for dynamiske, interaktive banner-reklamer bedre til at fange Internet-brugernes opmærksomhed?


Sølver: Ja det er vor klare overbevisning, idet man jo bl.a. kan lave mere "flydende" overgange, pænere grafikker og via interaktiviteten aktivere brugerne. Man kan jo også forestille sig at den annoncerende virksomhed får sit budskab bedre ud, som da vi f.eks. lavede en annonce for Danica hvor vi anvendte et reklamespot fra deres TV-kampagne, samtidig med en opfordring
til at udfylde en lille kontaktformular - alt sammen i selve banneret.


ComON: Men er denne form for annoncer ikke med til at øge båndbredde-forstoppelsen på Internet? Bannerne tager vel en del længere tid at hente ned end almindelige GIF-bannere?


Sølver: Nej, det er ikke vor opfattelse at de nødvendigvis tager længe tid, idet kravene til hvor meget de må fylde rent grafisk er de samme som for almindelige bannere. Men er der tale om meget interaktive bannere, måske til et kraftigt segmenteret publikum, betyder et par ekstra kb ikke så meget. Men teknikkerne og programmeringen har vi dog udviklet (og komprimeret) så vi
generelt ligger på samme mængde kb som de almindelige bannere.


ComON: Hvilke udfordringer stiller de nye annonce-former på producent-siden? Java-bannere kræver vel næsten, at man har en programmør til at udvikle annoncerne og foretage selv den mindste ændring?


Sølver: Ja, det er den helt store forskel på almindelige bannere og så Ad-iT bannerne. Der skal en "hardcore" programmør ind over, og vedkommende skal i stort omfang kende til mulighederne og begrænsningerne i de anvendte teknologier og annoncestyringssystemerne der anvendes idag. Men dette udelukker jo ikke at reklamebureauerne kan servicere deres kunder, vi får da flere og flere opgaver fra bureauerne, hvor de så laver grafikken og vi sammen (evt. med kunden indover) så finder den optimale løsning til kampagnen, og vi laver så programmeringsarbejdet "i deres grafik".


ComON: På bruger-siden kræves en Java-kompatibel browser og - i tilfældet af video-bannere - et RealPlayer-plug in. Dette udelukker vel mange brugere, der surfer med ældre browsere? Hvad får de at se på skærmen?


Sølver: Java-kompatible browsere betyder reelt set at stort set alle med version 3 browsere eller højere kan se det. Og ja, video kræver f.eks. RealPlayer installeret. Faktum er dog at flere og flere har installeret plugins, og det er inkluderet i de nyeste browsere. Men alternativt segmenterer vi sammen med de annoncebærende medier, så folk der ikke har version 3 browsere eller højere eller som ikke har f.eks. RealPlayer eller lign., får en gif-version af banneret.


ComON: Fortæl lidt om de danske kampagne-løsninger med rich media annoncer, som I allerede har leveret til danske virksomheder.


Sølver: Tidligere nævnte jeg Danica, en anden kunde er mediebureauet Initiative Universal der søgte nye medarbejdere med et lille ansøgningsskema i banneret, og segmenteret til kun at blive vist for andre bureauer i branchen. En anden meget interessant bannerannonce er for en relancering af filmen "The Big Hit" på video, hvor vi har lavet et printbanner hvor man ved tryk på print i banneret kalder en lille kampagneside med forhandlerliste; efter siden er loadet åbner brugerens printvindue automatisk og man trykker på print. I hele forløbet har man ikke forladt
den egentlige destination, så man giver med andre ord både det annoncebærende site og brugeren optimal tilfredshed og kun lille ventetid. Andre kampagner er lavet for bl.a.mediebureauet TMP, Kort og Matrikelstyrelsen, NetPool og der er tale om Ad-iT Respons, Ad-iT Impression, altså opgaver hvor der typisk er tale om interaktivitet fra brugerne.


ComON: Er det dit indtryk, at de danske firmaer er åbne for at prøve denne form for annoncering? Mange har vel stadig svært ved overhovedet at identificere sig med begrebet "Internet-annoncer"?


Sølver: Ja, det er mit klare indtryk at virksomhederne er interesseret i denne form for annoncer, og der er da også produktioner igang for flere større firmaer. Det handler jo dybest set ikke om teknologi men om kommunikation til den for virksomheden relevante målgruppe, eller måske et kendskab til et brand, vi fokuserer således på at give en forhåbentlig stor nytteværdi. Alene de fremtidige muligheder for bestilling og evt. betaling direkte i reklamerne uden at skulle "helt over på en hjemmeside" er da geniale. Den tidligere nævnte mulighed for print og video og alt det andet åbner en helt ny verden, som ikke lader sig gøre i andre medier.


ComON: Den danske omsætningen på reklame-bannere spås en kraftig vækst i år. Hvad er din egen prognose? Hvor stor en del af omsætningen kommer til at gå til rich media annoncer?


Sølver: Jeg vil starte med at nævne at man i USA har nævnt tal på op mod 20%, så højt tror jeg nok ikke vi kommer, men med de kunder vi allerede har set og arbejder for netop nu kan vi godt komme deropad, specielt fordi almindelige bannerannoncer er så begrænsede, og fordi vi her er tvunget til at være ekstra kreative og nytænkende, og ikke mindst kunne håndtere teknologierne - også helt ind i virksomhedernes egne systemer hvis dette er kravet.





    Brancheguiden
    Brancheguide logo
    Opdateres dagligt:
    Den største og
    mest komplette
    oversigt
    over danske
    it-virksomheder
    Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
    Targit A/S
    Udvikling og salg af software til business intelligence.

    Nøgletal og mere info om virksomheden
    Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

    Kommende events
    Industry 4.0 – sådan udnytter du AI og digitalisering til optimering af din produktion.

    På denne konference fokuserer på en digitaliseret optimering af processer i produktions- og procesorienterede virksomheder. Herved bliver du f.eks. i stand til at kombinere maskiner med sales forecasting og derved planlægge anvendelsen af produktionsapparat og medarbejderallokering effektivt – samt begrænse materialespild og nedetid ved at optimere produktionsplanlægning og omstilling af produktionsmateriel.

    04. september 2024 | Læs mere


    Roundtable for sikkerhedsansvarlige: Hvordan opnår man en robust sikkerhedsposition?

    For mange virksomheder har Zero Trust og dets principper transformeret traditionelle tilgange til netværkssikkerhed, hvilket har gjort det muligt for organisationer at opnå hidtil usete niveauer af detaljeret kontrol over deres brugere, enheder og netværk - men hvordan implementerer man bedst Zero Trust-arkitekturer i et enterprise set up? Og hvordan muliggør Zero Trust-arkitekturen, at organisationer opnår produktivitetsfordele med AI-værktøjer samtidig med, at de forbliver sikre i lyset af fremvoksende trusler?

    18. september 2024 | Læs mere


    Nye forretningsmæssige gevinster med Microsoft Dynamics 365

    Eksperter fra CGI stiller skarpt på hvordan, du lærer også hvorfor det er vigtigt at have fokus på både processer, teknologi og mennesker - og hvordan du kommer i gang med løbende optimering af forretningsudvikling.

    25. september 2024 | Læs mere