Ifølge en internationalt anerkendt teleekspert har store teleselskaber som TDC og Deutsche Telecom snydt sig ind i det 21. århundrede ved hjælp af en forældet forretningsmodel. Det skriver IT-avisen ComON i dag.
»De fleste teleoperatører - specielt de store gamle selskaber - er kommet ind i det 21. århundrede ved at køre på det 20. århundredes model. De har måske ændret logoet, de har måske ændret måden de virker på udadtil. Men indadtil har de faktisk ikke ændret måden, de driver deres forretning på,« siger den tidligere British Telecom-topchef Keith Willetts, der er bestyrelsesformand for den globale telemesse TeleManagement Forum, som netop har været afholdt i Nice.
Telemarkedet er ekstremt konkurrencepræget og stiller krav om lynhurtig reaktionstid og minimale omkostninger. Problemet er bare, at selskabernes nuværende forretningsmodel stadig afspejler deres gyldne monopoldage, da de havde stor profit og kunne tage sig god tid med at iværksætte nye tiltag.
»Teleselskaberne vil ikke kunne overleve i det 21. århundrede med deres nuværende indstilling. De bliver nødt til fundamentalt at forandre måden at drive forretning på. Det er nødvendigt, at integrere it i forretningsmodellen i langt højere grad end tidligere,« siger Keith Willetts og fremhæver, at luftfartsindustrien håndterer mellem 40 og 50 procent af alle kundeforespørgsler via nettet, mens teleindustrien kun klarer mellem fire og fem procent via nettet.
Hos TDC forstår man godt kritikken fra den internationale ekspert.
»Vi er meget opmærksomme på processer og effektivitet. For eksempel ved vi godt, at leveringstiden er en udfordring - det fordrer noget grundigt forarbejde i nogle processer, og der er enormt meget it i det. Men man vender jo ikke en supertanker på 14 dage,« siger TDC's kommunikationsdirektør, Ulf Lund.
Keith Willetts mener dog, at der er lang vej hjem for de store teleselskaber.
»Problemet er, at teleselskaberne ikke har de nødvendige "back-office-operationer" på plads, så de kan håndtere kundernes henvendelser. De er meget manuelle og håbløst gammeldags i den måde, de arbejder på,« siger han.