Google har taget skridtet ud af Kina. Og nu begynder patriotiske stemmer at bippe i kølvandet på Googles exit.
Den amerikanske domæneforhandler Go Daddy er også på vej til at vende det kinesiske marked ryggen.
Go Daddys markesandel i Kina er ukendt, men ifølge RegistrarStats er firmaet verdens absolut største forhandler af domæner. Tre gange større end sine nærmeste konkurrenter.
Beslutningen om at opgive det kinesiske marked skulle skyldes, de hackerangreb, som Google har påvist, og Kinas generelle overvågning af nettet.
"Vi mener, at mange af de lovovertrædelser på nettet, som kommer fra Kina, skyldes den kinesiske regerings manglende indsats til at slå ned på kriminaliteten," udtaler Christine Jones fra Go Daddy.
Go Daddy, der både sælger domæner og tilbyder hosting, har selv oplevet hackerangreb. I de seneste tre måneder har firmaet bakset med at afværge cyberangreb, som med stor sandsynlighed stammede fra Kina.
"Vores opfattelse er, at Kina fokuserer på at overvåge og kontrollere lovlige aktiviteter på nettet i stedet for at bruge sine kræfter på at slå ned på den reelle kriminalitet," fortsatte Christine Jones.
Go Daddy overvejer at stoppe med at registrere kinesiske domæner. Firmaet vil dog fortsætte med at servicere kunder, der allerede har registreret et .cn-domæne.
Go Daddy er som nævnt verdens største registrar, men i hjemlandet USA er firmaet især kendt for sine reklamer, der altid ligger på kanten af den amerikanske blufærdighed. Firmaet forsøger nærmest konsekvent at lave reklamer, der med garanti bliver bandlyst på tv-stationer, så forargelsen og fascinationen kan drive folk på nettet for at se reklamerne.
Det skriver Reuters.