Det danske cloud-projekt, Gokey, er gået live med et produkt, der gør det muligt for firmaer, at købe adgang til et virtuelt skrivebord i skyen. I første omgang sælger firmaet bag Gokey direkte til kunderne, men der vil sideløbende blive arbejdet på, at lave en forhandler-model, oplyser bestyrelsesformand Søren Larsen.
Grundideen bag Gokey er, at en sikkerhedsnøgle - enten som en digitale nøgle, eller via et USB-stik - giver brugerne adgang til virtuelt skrivebord i skyen. Skrivebordet, som leveres med eksempelvis Office-pakken og i mere udvidede versioner krydret med eksempelvis CRM og ERP-løsninger, vil kunne bruges fra den computer brugeren sætter sig ved. Ligegyldigt om det er en pc eller en ipad.
Gokey er ikke noget nyt projekt. Den oprindelige version af projektet gik konkurs i 2009, men rettighederne til tjenesten blev købt ud af konkursboet, og nu mener medejer og bestyrelsesformand Søren Larsen, der ikke var med i det oprindelige Netdesk, at tiden arbejder for Gokey.
»Markedet er mere modent nu: Kunderne er mere klar til at købe cloud-løsninger. Plus at vi har en nøgle-løsning, som gør at sikkerhedsdelen er i orden. Nogle er måske nervøse overfor sikkerheden. Der har vi med vores nøgleløsninger en sikkerhed, der er bedre end hos bankerne,« siger Søren Larsen.
Det genoplivede Gokey gik i luften for 14 dage siden, og er oppe at køre med fem reelle kunder. Søren Larsen ser stadig projektet som værende i en indledende fase. Hvor salg og samarbejde med andre forhandlere klart er med på strategi-planen fremover.
»Jeg ser en to-delt sstrategi. Nu går vi primært direkte ud og får en erfaring, så vi kan fintune produktet. Ved siden af arbejder vi på en partnerstrategi, som på sigt skal være med til at få forretningen til at køre,« siger Søren Larsen.