Danmark er for alvor ved at markere sig på det internationale spilmarked. De to største danske spilfirmaer, IO Interactive og Deadline Games, regner hver med at ansætte mindst 50 nye medarbejdere i 2005.
Danmark står bag en af verdens første uddannelser i computerspil, der i dag har 100 studerende. Men initiativtageren til uddannelsen, Gunnar Wille, frygter alligevel at det kan blive et problem at finde kvalificeret dansk arbejdskraft:
»Vi er bagud i forhold til at levere studerende til spilindustrien herhjemme, så jeg håber, IO Interactive og Deadline Games kan finde folk nok herhjemme og i udlandet til at dække deres behov. For det ville være katastrofalt, hvis selskaberne flytter til udlandet i jagten på medarbejdere,« siger Gunnar Wille til Berlingske Tidende.
Det skønnes at udgifterne til at udvikle et computerspil vil stige til 75-100 millioner kroner efterhånden som spillenes kvalitet nærmer sig filmstandard.
Investeringschef Ulrik Ankerstjerne hos Vækstfonden mener at branchen er inde i en konsolideringsfase, hvor selskaber bliver stadig større. Han vurderer at spilfirmaerne er nødt til at opbygge mere end et udviklingsteam, som kan arbejde parallelt på forskellige projekter.