En stikprøve fortaget af Morgenavisen Jyllands-Posten afslører, at der er store huller i medarbejdernes vejledning, når det gælder tillægsforsikringer. Hverken de tre elektronikkæder Fona, Elgiganten og Expert samt Føtex kan leve op til avisens krav men dumper.
I flere af butikkerne fortalte sælgerne ikke mundtligt om købeloven, men nøjedes med at udlevere et dokument i købsøjeblikket. Og i Elgiganten blev der kun udleveret en almindelig bon om køb af en tillægsforsikring.
»Det er helt uacceptabelt, at butikken ikke udleverer forsikringsvilkår og andre påkrævede oplysninger. Dermed har kunden ingen mulighed for at tjekke betingelserne og tage stilling til, om forsikringen er pengene værd,« siger jurist i Forbrugerrådet Tina Dhanda til Jyllands-Posten.
Kritikken bliver afvist af Elgigantens Jesper Boysen, der forklarer til avisen, at kæden har gjort meget for at uddanne de ansatte til at rådgive korrekt og at kassesystemet ikke kan afslutte et forsikringssalg uden at påminde sælgeren om at udlevere en brochure om forsikringsvilkår.
»Jeg nægter at tro, at der er tale om et generelt problem i vores varehuse,« siger Jesper Boysen.