Ifølge ny rapport fra FN-organet UNCTAD (United Nations Conference on Trade and Development) bliver spam stadig mere generende, og stadig dyrere for verdens IT-brugere.
UNCTAD vurderer, at spam kommer til at koste verdenssamfundet 155 milliarder kroner i år.
Beløbet er beregnet ud fra tabt arbejdsfortjeneste og omkostninger til tekniske ressourcer i forbindelse med spam.
De seneste tal fra UNCTAD viser, at over halvdelen af alle modtagne e-mails indeholder e-mail-reklame. Det tal lå på 25 procent for et år siden. Analyseselskabet Gartner har i en tidligere analyse vurderet, at spam kommer til at udgøre 60 procent af alle sendte e-mails fra midt på året 2004.
Udsendelse af spam har de seneste år været i stadig vækst. Mekanismerne bag spam-udsendelerne bliver stadig mere aggressive og teknologisk mere avancerede. Ofte bruger spammere metoder til udbredelse af spam, som minder om teknikker, som hackere bruger til udsendelse af virus.
Ligesom virusskribenter og hackere udnytter spammerne sårbarheder i virksomheders og privates IT-systemer. En meget anvendt metode til udbredelse af uønsket e-mail-reklame er at installere adware eller spyware på brugernes computere for at analysere deres brugermønster og spamme med udgangspunkt i analysens resultater.
Eksperter advarer om, at spam og andre internetplager som virus og hacking, kan medvirke til at reducere folks tillid til internettet, og dermed medvirke til at folk afholder sig fra at bruge internettet.
Det var John Thompsons pointe i et en tale på Comdex i sidste uge. John Thompson er øverste chef for Symantec.
»Der kan komme et tidspunkt, hvor brugerne ser teknologi mere som en risiko end som noget værdifuldt. De vil kun bruge internettet, når det er højst nødvendigt,« sagde Thompson.