For den 45-årige amerikanske ejendomsmægler Orlando Soto har læsning af spam udviklet sig til en slags hobby, som hjælper ham med at slappe af efter arbejde. Dog er han næppe helt alene om sin hobby. En undersøgelse påviser, at 8 procent har købt produkter via spam.
Soto modtager på en god dag op til 150 spam-mails, som han læser igennem. Han udvælger regelmæssigt tilbud, som han gør brug af, og har anskaffet sig en lang række ting købt via spam.
For ham er der et spændingsmoment i at finde de rette tilbud på aromaterapi-olie, legetøj, bøger og andet, som han bruger i hundredvis af dollars på hver uge. De mange spam-mails og jagten på det gode tilbud appellerer til hans samlerinstinkt.
Samtidig vækker personer som Soto vrede blandt dem som generes af uønsket spam, da det netop er folk som Soto, som holder spam i live som en givtig forretning.
For nok er spam forhadt og udskældt blandt de fleste, men samtidig har de en effekt, som appellerer til enkelte modtagere, som ser en fordel i at gøre brug af tilbuddene.
Ifølge en undersøgelse lavet af den amerikanske anti-spamvirksomhed, MailShell, har otte procent af respondenterne købt produkter via spam. Ifølge en anonym spammer, som The Wall Street Journal har været i kontakt med, er tallet sandsynligvis højere.
Ifølge eksperter kan en spam-udsendelse sendt til 5 millioner modtagere indbringe spammerne en indtægt på 15.000 dollars.