Spillene halter efter cpu-udvikling

Intel advarer om, at spiludviklingen sakker bagud i forhold til processor-teknologien. Spillene kan ikke følge med de nye hurtige cpu?er.

For nogle år tilbage kunne man anskaffe sig en ny computer eller en hurtigere processor og regne med, at alle ens programmer automatisk ville køre hurtigere. Det var dengang, hvor processorens taktfrekvens steg med hver ny generation. I dag er det ikke så simpelt. Hvis man skifter fra en dual-core-processor til en nyere cpu med fire kerner, er det ikke sikkert, at softwaren kan afvikles hurtigere. For det kræver, at programmerne er optimeret til at udnytte fire kerner.

Og her er problemet, mener Intel, som havde sendt en af sine softwareingeniører til spilmessen Gamescom i Köln i denne uge for at holde et foredrag om cpu-teknologi. Intel advarer om, at spiludviklerne falder bagud og ikke formår at udnytte de nye teknologier. Det er selvfølgelig også et problem for Intel, som dermed mangler et argument for at sælge sine nye hurtige processorer.

Det giver ikke meget mening at betale 6.000 kr. for Intels hurtigste processor, hvis programmerne alligevel ikke kan udnytte den.

Et af problemerne er de lange udviklingstider i spilbranchen – et nyt spil er typisk undervejs i tre år, men Intel sender en ny processor-generation på gaden hvert år efter den såkaldte tick-tock-model. Hvert andet år kommer en ny arkitektur, og hvert andet år reduceres strukturbredden (die-shrink).

I dag er det ikke nok at optimere til to kerner, sagde Intels Leigh Davies – den aktuelle processor-generation (Core i7) har fire kerner, og allerede til næste år kommer modeller med seks og måske otte kerner, hvor antallet af tråde er det dobbelte som følge af Hyperthreading. Så spiludviklerne skal tænke på, hvordan deres spil skal afvikles med op til 16 samtidige programtråde.

Og dertil kommer selvfølgelig, at man er nødt til at optimere til både Intel og AMD’s arkitekturer samt de forskellige GPU-teknologier fra Nvidia og ATI/AMD – for slet ikke at tale om konsollernes unikke platforme som Cell-processoren i PS3. Så kan det nok ikke undre, at udgifterne til spiludvikling er steget til astronomiske beløb i de senere år.
 




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Ciklum ApS
Offshore software- og systemudvikling.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sådan: Opgradér din printerløsning uden store investeringer