Debitel vil kvæle to konkurrenter på et år

Efter et år med omsætningsvækst på 25 procent, blæser Debitel til ny priskrig. Det skal tage livet af mindst to mobilkonkurrenter inden for et år. Det siger direktøren, der vil fordoble Debitels 1 milliard store omsætning på tre år.

2003 blev et pænt år for Debitel, selv om det kostede mange penge at stifte Smarttalk og gå i direkte konfrontation med Telmore, CBB og de øvrige lavprisselskaber.

Omsætningen steg fra 746 millioner til 930 millioner kroner, mens årets resultat blev 24 millioner kroner. Samtidig fik selskabet omtrent 70.000 nye mobilkunder.

Lanceringen af Smarttalk den 2. januar 2003 blev dog en bekostelig affære. Oprindeligt var det planen, at lavpris-konceptet skulle give overskud allerede i 4. kvartal, men den plan er nu rykket mindst et år. Det skyldes den hidsige priskrig på mobilminutter, der har hersket den seneste tid. Da Smarttalk blev sat i søen var minutprisen 1,15 kroner. Nu er den nede i 85 øre.

»Det koster for ethvert selskab, at skulle barbere 30 procent af sine forventede indtægter af. Det siger sig selv. Vi har aldrig tidligere oplevet så mange prisfald. Konsekvensen er, at man må vælge om man vil være med eller trække sig. Vi vil være med, men det betyder at der går længere tid før Smarttalk bliver en overskudsforretning,« forklarer Per Lyngbak Nielsen, administrerende direktør i Debitel Danamrk.

Ny priskrig på vej
Efter en stilstand i priskrigen på nogle måneder, blæser Debitel-chefen på ny til krig:

»Prisskruen skal have endnu en tand. Men vi er dernede nu hvor en prissænkning på fem øre ikke flytter det helt store. Derfor vil vi lancere nogle mere kreative priskampagner,« forklarer Per Lyngbak Nielsen, der ikke vil uddybe hvad, han helt præcis mener med det. Han forklarer dog, at der kun er to elementer at konkurrere på: Minutprisen og sms-prisen.

To mobilselskaber ude af Danmark om et år
Debitels formål med priskrigen er, at øge presset på de konkurrenter, som endnu ikke har plusser i regnskabet.

»De tålmodiges penges tid er ovre. Aktionærerne kræver overskud, og det gør de også hos de af vores konkurrenter, som efter mange år stadig taber penge. Konsolideringen er slet ikke slut endnu. Om 12 måneder tror jeg kun, at der vil være to af henholdsvis Telia, Orange, CBB og 3 tilbage i Danmark,« fortæller Per Lyngbak Nielsen, der i øvrigt ikke er afvisende over for, at Debitel Danmark selv vil deltage aktivt i konsolideringen.

»Det er mit mål, at vi i 2007 har fordoblet omsætningen, så vi runder to milliarder kroner. Om vi gør det af egen kraft eller via omkøb, er egentlig lige meget for mig, så længe vi har overskud. Jeg ville gerne have haft fingrene i Telmore, men prisen var simpelthen for dyr set i forhold til hvor mange penge selskabet tjener,« fortæller Per Lyngbak Nielsen.

TDC betalte i januar i alt 400 millioner kroner for Telmores 460.000 kunder. I 2002 gav Telmore et overskud på 30 millioner kroner.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Strategisk It-sikkerhedsdag 2025, København: Viden om trusler og tendenser – Beskyt din virksomhed

Gå ikke glip af årets vigtigste begivenhed for it-sikkerhedsprofessionelle! Mød Danmarks førende eksperter, deltag i inspirerende diskussioner og få praktisk erfaring med de nyeste teknologier. Bliv klogere på de seneste trusler og lær, hvordan du bedst beskytter din virksomhed mod cyberangreb. Tilmeld dig nu og vær på forkant med fremtidens cybersikkerhedsudfordringer.

23. januar 2025 | Læs mere


Skab værdi med produktkonfiguration i Dynamics 365

Deltag i dette webinar og lær, hvordan du kan skabe øget værdi gennem produktkonfiguration med Microsoft Dynamics 365 standard konfigurator og Easy Creator. Eksperter fra CGI vil dele deres indsigt i, hvordan produktkonfiguration kan optimere processer, forbedre kvalitet og øge kundetilfredshed.

05. februar 2025 | Læs mere


Sådan automatiserer du med Copilot

Høst fordelene og sæt strøm til processerne med Microsofts alsidige AI-assistent.

06. februar 2025 | Læs mere