Joost: Rygter om vores død er stærkt overdrevne

Var det et sidste spjæt med halen, at Joost i denne uge droppede sin software, eller har firmaet stadig mod på at redefinere vores tv-vaner. ComON har talt med Joosts danske direktør.

For få dage siden sagde det dansk/svenske-videoprojekt Joost farvel til sin video-afspiller og goddag til en tilværelse som webapplikation.

Det satte fornyet fart på snakken om, at Joost kæmper for livet på et marked med mange konkurrenter.

Men rygterne om Joosts død er overdrevne, hvis man spørger firmaets kreative direktør, danske Henrik Werdelin. Med en fortid hos MTV International blev han sat på holdet, der skulle bringe det daværende Venice Project på benene. Og den opgave er stadig inden for rækkevidde, mener han.

»Vi er trods alt kun halvandet år gamle. Det var fedt at få så meget opmærksomhed omkring vores start, men når vi bliver bedømt, så glemmer folk nogen gange, at vi netop er et meget nyt firma. Og så ændrer man ikke lige en industri over natten,« siger Henrik Werdelin.

Han mener, at konkurrencen er en styrke.

»Da vi startede, var det lidt ensomt. Men nu er der efterhånden kommet flere, som også synes, at det kunne være sjovt at levere kvalitetsvideo over nettet. Det ser vi egentlig kun som en fordel, fordi de kan være med til at oplyse og vænne folk til at se video på nettet.«

Men for flere observatører skal konkurrencen ikke kun betragtes som en styrke. For eksempel hævdede flere analytikere, at ankomsten af tjenesten Hulu.com i USA betød dødstøddet til Joost, fordi tjenesten allerede fra første dag havde bunkevis af kvalitetsindhold.

»Vi er ærligt talt lidt beærede over, at vi bliver sammenlignet med en tjeneste, der har millioner af brugere og to af verdens største medievirksomheder i ryggen. Men grundlæggende, så tror jeg ikke, at der kun er plads til én distributør af video i verden. Hulu er en seriøs konkurrent; ikke mindst på grund af deres mange populære serier, men vi er to tjenester, der glimrende kan leve siden af hinanden,« mener Henrik Werdelin.

For at understrege, at Joost på ingen måde er på vej i graven, så fortæller Werdelin, at man for nylig har indgået aftaler i Kina, der ifølge ham gør Joost til en seriøs leverandør af lovligt indhold på det kinesiske marked.

Social, Social, Social

Men hvorfor bruger Joost kræfter på at bevæge sig fra en applikation til en browserplugin i stedet for at bruge kræfter på at finde endnu mere indhold, når det nu lader til at være et af kritikernes største anker?

Ifølge Henrik Werdelin er der der er to årsager til, at browser-udgaven var en nødvendighed.

»For det første er browseren det sted, hvor folk starter, når de skal på nettet. Google Chrome signalerer den udvikling i endnu højere grad, så hvis vi vil være, der hvor folk er, så skal vi være i browseren,« forklarer Henrik Werdelin.

»Den anden store grund er, at det er meget vigtigt, at folk kan finde vore indhold. I dag finder man nyheder og oplysninger via sine venner og via forskellige sociale tjenester. Hvis du ikke er en del af det miljø, så er det meget svært at få fat i folk,« siger Henrik Werdelin.

»Det største problem er ikke at få folk ind på Joost. Det sværeste er at minde dem om, at de skal huske at komme igen, og at de skal opdage nyt indhold, som de måske ikke kendte.«

Det er også derfor, at den nye version af Joost indeholder forskellige feeds, så man kan abonnere på vennernes Joost-interesser - og funktionen Shout, så man ganske simpelt kan gøre andre opmærksom på en video, som man finder interessant.

Ifølge Henrik Werdelin er det målsætningen, at Joost skal gøre brug af de samme ting, som har gjort Facebook populær. Nemlig at det er blevet nemt at dele uden den store indsats. For eksempel er det brugernes adfærd, der er med til at skabe indhold på Facebook. Når en bruger opdaterer sin civilstatus (gift/ugift etc), så bliver samtlige venner gjort opmærksom på det. På samme måde skal brugerne fungere som deres omgangskreds automatiske programguide på Joost.

Indhold hvor er du?

Men selv om Henrik Werdelin lover, at der hver måned laves aftaler med nye indholdsleverandører, og at Joost i øjeblikket har over 35.000 videoer fra 400 leverandører, så ændrer det ikke på, at seere i Danmark ikke kan se alt på Joost.

Henrik Werdelin skønner, at det cirka er 20 procent af indholdet på Joost, der ikke er tilgængeligt for danskere.

Joost er hæmmet af de traditionelle geografiske opdelinger af rettighedsaftaler. Og dem vil Joost ikke forsøge at omgå eller nedbryde.

»Vi er den eneste udbyder, der ser sig selv som en global virksomhed. Når vi kommer ud til de store selskaber, så vil de helst ikke frigive deres indhold til alle regionale markeder, men når vi taler lidt med dem, så begynder de at se det fornuftige i at tilbyde deres indhold i stedet for at risikere, at brugerne ser deres indhold via ulovlige kanaler,« siger Henrik Werdelin.

Han indrømmer dog, at det især har været de amerikanske producenter, der har været hurtigst til at tage springet.

»Jeg kan godt forstå, at hvis man sidder i Danmark og man kun finder sort/hvide film på Joost, så bliver man lidt skuffet. Indtil videre vil jeg også sige, at man kan bruge Joost til at se musikvideoer og så have lidt tålmodighed i nogle måneder. Så får vi vores elektroniske programguide til at fungere bedre, så man lettere kan finde ting, og til den tid vil vi også have flere aftaler.«

Han lover også, at Joost med tiden vil bevæge sig ud på andre platforme som mobiltelefoner og at der vil komme direkte transmissioner, men disse tiltag kommer i anden række efter indholdsaftaler og færdigudvikling af browserudgaven.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere