De danske apoteker har ikke kun travlt med at betjene julestressede kunder. Nu spiller teknikken også apotekerne et puds.
En række it-problemer har sat apotekerne ud af spillet på det seneste, skriver Morgenavisen Jyllands-posten.
I denne omgang var det it-systemet på hundredvis af apoteker, der satte ud. Et nødsystem tog over, men ekspeditionstiden blev sat kraftigt i vejret.
Problemerne kommer i kølvandet på et år med forskellige it-relaterede problemer. Både IBM, Accenture og Mach har bakset med at levere stabile løsninger til apotekerne. Senest har NNIT overtaget opgaven.
Hos NNIT forklarer man problemet med overbelastning.
»Systemet har haft en meget høj belastning - og det er selvfølgelig glædeligt for apotekerne. Men databasen kunne ikke klare belastningen. Det skal den selvfølgelig kunne, og vi gennemfører derfor opdateringer på systemet,« siger administrerende direktør Per Kogut til Jyllands-Posten.
Danmarks Apotekerforening farer ikke i flint over det seneste nedbrud, da foreningen betragter problemet som nedarvet fra den tidligere leverandør, Accenture. NNIT forventer først at indføre nye og stabile systemer i løbet af tre til seks måneder.
Imellemtiden bliver der koblet yderligere RAM og diske på systemet for at holde det kørende i overbelastede perioder.