Internetportalen Jubii flirter med tanken om at tilbyde billig bredbåndstelefoni til danskerne. Markedet for ip-telefoni er indtil videre domineret af små aktører som Skype, Musimi og Telefin, mens de store teleselskaber frygter at kannibalisere deres eksisterende fastnet-forretning.
Det levner plads for et firma som Jubii, der mere end noget andet har præget sit varemærke ind i de danske internet-brugeres bevidsthed.
»Jeg vil slet ikke afvise, at vi er interesseret i at gå ind på markedet for IP-telefoni. Jeg kunne sagtens tænke mig at lave et samarbejde med gode spillere på dette område. Hvis vi kan finde en god partner, så er det bestemt en realistisk mulighed,« siger Jubii's administrerende direktør Peter Lundsgaard til IT-avisen ComON.
Men selvom Jubii lancerer IP-telefoni i Danmark skal kunderne stadig købe internet-forbindelsen et andet sted - i modsætning til Sverige, hvor et andet datterselskab i Lycos Europe-koncernen, Spray, i de sidste to år har solgt modem-opkobling og bredbånd.
Tiscali Danmark er ikke oplagt
Med Spray's overtagelse af Tiscali Sverige stiger kundetallet fra 114.000 til næsten 250.000 på det svenske internet-marked. Dermed bliver det fusionerende selskab den tredjestørste ADSL-udbyder og den fjerdestørste leverandør af modem-forbindelser i Sverige.
Jubii har dog ingen planer om at springe ud af skabet som internetudbyder i Danmark - og Peter Lundsgaard maner enhver forestilling om et køb af Tiscalis danske afdeling i jorden.
»Vi har ingen planer om at købe Tiscali i Danmark. Vi har ganske enkelt ingen erfaringer med dette marked. Jeg vil ikke udelukke, at vi kan være på vej ind i markedet på længere sigt, men vi har ikke forhandlet med Tiscali om at overtage selskabet. Så er det er mere nærliggende for mig at tilbyde IP-telefoni end at blive internet-udbyder,« siger Peter Lundsgaard til IT-avisen ComON.
Lycos Europe henter 24 procent af sin omsætning gennem den såkaldte access-forretning, som er en af de fire hovedsøjler i selskabet. Søjlen hviler dog kun på to lande - Sverige og Tyskland. Lycos gik ind på det tyske bredbåndsmarked i april med en usædvanlig prisgaranti - selskabet har garanteret sine kunder, at man til enhver tid vil være billigere end konkurrenterne.
Selskabets indtog på det tyske ADSL-marked blev ledsaget af en aggressiv reklame-kampagne rettet mod de etablerede aktører. Lycos har annonceret at selskabet som det næste vil tilbyde telefoni-produkter på det tyske marked - enten ip-telefoni eller almindelig fastnet-telefoni.
Ifølge Peter Lundsgaard er de europæiske lande meget forskellige og kræver derfor hver deres egen strategi. I Danmark vil selskabet indtil videre nøjes med at udbygge sin portalforretning - og måske snart melde sig på banen som en udbyder af bredbåndstelefoni.