IT-branchen bør fokusere på evnen til at levere løsninger, som understøtter de forretningsmæssige behov hos de virksomheder, der leveres løsninger til. Dette enkle ønske skyldes, at der ofte er så stor fokus på teknologien i forbindelse med IT-projekter - at forretningen har svært ved at trænge igennem.
Med mit kendskab til større systemløsnings-komplekser, ser jeg et klart billede af manglende professionalisme mht. at løse opgaven - at skabe gode systemløsninger til de forretningsmæssige behov (til tiden).
Vi (de større virksomheders edb-afdelinger og branchen i det hele taget) har i årtier haft rigelige midler og en høj grad af accept for at bruge dem - på at finde ud af, hvordan vi bedst løser vores opgaver. Vi har udviklet metoder (struktureret analyse, objekt orienteret analyse, Information Engineering, Business Process Reengineering osv.). Vi har lavet udviklingsmodeller og projektmodeller med mange detaljer, som skulle understøtte vores evne til at ramme et mål.
Men egentlig er vi ikke kommet ret langt mht. at kunne definere det mål der skal rammes. Der er stadig ikke enighed om, hvordan et forretningsmæssigt behov udtrykkes klart overfor en systemløsnings-leverandør.
Mange af de udviklede metoder og koncepter har potentiale til etablering af en mere præcis kommunikation imellem forretning og systemløsnings-organisationer. Men koncepterne har været IT- (ekspert) funderede og er aldrig blevet solgt godt nok.
Jeg vil godt slå til lyd for at vi - leverandører og brugere af IT-løsninger - koncentrerer os om at få nogle klarere udtryk for det, der basalt set kan kaldes en kravspecifikation.
Et veldefineret forretningsmæssigt udtryk for hvad det er for processer og informationer der er brug for - og hvorhenne der er behov for fleksibilitet - tilpasningsevne og dynamik.
For at vi kan nå dertil - og for at vi i øvrigt kan følge med udviklingen, vil jeg også slå til lyd for en intensivering af samarbejde imellem de mange interesseorganisationer på området og et forsøg på en større anvendelse af mulige standardorganisationer.
Jeg tror at det er en nødvendig vej at gå, for at vi som brugere og leverandører af IT-løsninger kan få lidt af troværdigheden igen. Der er naturligvis også et behov for at kunne styre udviklingsprocesserne. Men dette behov er efter min mening sekundært. Hvis ikke vi bliver bedre til at udtrykke de mål, vi går efter, nytter det ikke, at vi får nok så sofistikerede administrative rutiner til at følge op og prioritere. Så lad os også fremover arbejde for at sikre at vi kommer til at tale samme sprog - forretning og løsningsleverandør - uden for meget ekspertstøj fra begge sider.
Af Leif Andersen, fmd. for Fagrådet for systemintegration
Dansk Dataforening