"Kære kunde, din internethastighed på 2Mbit udgår. Du bliver i fremtiden flyttet til en 4Mbit-forbindelse."
Nogenlunde sådan stod der i brevet fra A+ Arrownet til firmaets kunder i Ishøj. Men det var bare ikke korrekt. Internetudbyderen havde stadig den lille hastighed på menukortet. Brevet til Ishøj-kunderne var blot et kluntet formuleret tilbud om at blive opgraderet fra 2 til 4Mbit. Uklarheden forsøgte Arrownet+ at forklare i et nyt brev, hvor der mere tydeligt blev forklaret, at kunderne kunne blive opgraderet til en hurtigere 4 Mbit-forbindelse for 10 kroner ekstra om måneden. Hvis de ikke kontaktede kundeservice, ville de automatisk blive flyttet til og opkrævet for den hurtige forbindelse.
Men sådan spiller klaveret ikke, forklarer forbrugerombudsmand Henrik Øe.
"Erhvervsdrivende kan ikke ensidigt ændre en indgået aftale med kunden, uden at kunden aktivt har accepteret ændringerne. Negativ aftalebinding, som det kaldes, er i strid med god markedsføringsskik, udtaler forbrugerombudsmand Henrik Øe.
Forbrugerombudsmandens mener, at A+ Arrownets tilbud svarer til ny aftale mellem kunde og firma, og sådan en aftale kræver positiv accept fra forbrugeren, før den er gyldig.
A+ Arrownet følger ombudsmandens afgørelse, og betaler nu de 10 kroner per måned tilbage til de berørte kunder. Kunderne får desuden lov til at beholde 4 Mbit forbindelsen til den pris, de tidligere havde betalt for 2 Mbit forbindelsen. Forbrugerombudsmanden har accepteret løsningen, og A+ Arrownet slipper for videre tiltale.
A+ Arrownet er ejet af YouSee siden sommeren 2009.