1. februar udløber fristen for overgangen til elektroniske fakturaer. Fra da af kan det offentlige nægte at modtage fakturaer, der ikke er afsendt elektronisk.
Men de elektroniske fakturaer skal udformes med et såkaldt EAN-nummer, en ordrereference, en personreference og et rekvisitionsnummer. Mange virksomheder er slet ikke organisatorisk og teknisk gearet til at udforme fakturaer efter standarden.
De vil ofte kræve bistand fra en ekstern it-leverandør, mener Lars Krobæk, administrende direktør i Handel, Transport og Serviceerhvervene (HTS).
De fire organisationer HTS, Dansk Transport og Logistik, De Samvirkende Købmænd og Dansk Byggeri opfordrer nu til at fristen for elektronisk fakturering flyttes til 1. juli, skriver Berlingske Tidende.
»Set i lyset af den meget sene informationskampagne over for virksomhederne, er der meget stor usikkerhed om, hvorvidt de er i stand til at overholde tidsfristen. I HTS har vi samtidig indtryk af, at mange virksomheder fortsat ikke er bevidste om, hvad der kræves af dem inden 1. februar,« skriver Lars Krobæk, administrerende direktør i HTS, i et brev til Thor Pedersen ifølge Berlingske Tidende.