Apple har indkaldt til en pressekonference den 15. juni, og annoncerer, »at de nu er klar til at gøre den største begivenhed inden for musikken endnu større«. Apple er med andre ord klar til en lancering af iTunes i Europa.
Ligesom iTunes' konkurrent, Napster, lanceres iTunes i første omgang kun i Storbritannien, hvor Napster blev lanceret den 20. maj.
Napster annoncerede mandag i denne uge, at britiske musikfans nu kan vælge mellem 700.000 forskellige sange, hvilket er en stigning på 40 procent siden lanceringen den 20. maj, skriver BBC Online.
iTunes har haft overvældende succes i USA med over 70 millioner solgte sange. Det forventes dog, at konkurrencen inden for salg af onlinemusik bliver hårdere på det europæiske marked end i USA.
Ud over at skulle tage konkurrencen op med Napster, skal iTunes bl.a. konkurrere med distributionsselskabet OD2, som efterhånden har fået et rimelig solidt fodfæste i Europa. OD2 distribuerer musik for Virgin, HMV og Coca-Cola, og er p.t. den mest populære formidler af onlinemusik i Storbritannien.
Også Sony er på trapperne med en onlinemusiktjeneste i Europa, nemlig Connect Music, som lanceres i Storbritannien, Tyskland og Frankrig.