Hvis det står til de konservative kan det fremover blive en bekostelig affære for virksomheder at sende spammails ud til andre virksomheder og forbrugere. De konservatives erhvervsordfører Per Ørum Jørgensen vil således hæve bødestørrelsen fra niveauet på 8 kroner per mail i dag til 100 kroner. Samtidig skal der indføres en minimumsbøde på 10.000 kroner.
»Det må på ingen måde være sådan at det kan betale sig at spamme andre. Otte kroner er alt for lidt i forhold til hvad en direct mail-kampagne koster i dag, og derfor kan der være nogen der spekulerer i at gøre det og så betale bøden,« siger Per Ørum Jørgensen til ComON.
En højesteretsdom i september idømte teleselskabet Debitel en bøde på 400.000 kroner for at have spammet omkring 50.000 kunder hos konkurrenten Telmore, svarende til 8 kroner per spambesked.
Forbrugerombudsmanden har kaldt det niveau alt for lavt og netop opfordret politikerne til at fastlægge et bødeniveau på 100 kroner per mail.
Og det budskab tager Per Ørum Jørgensen til sig. Han peger desuden på at spam stjæler en masse tid hos de lovlydige virksomheder, når medarbejderne skal sidde og luge ud i deres indbakker.
»Vi gør det her for at hjælpe virksomhederne, som har en masse spildtid ved det her,« forklarer Per Ørum Jørgensen.
Folketinget og forbrugerminister Lars Barfod er netop nu ved at behandle den nye markedsføringslov, som lovgivningen om spam er en del af. Per Ørum Jørgensen har derfor gennem Folketingets erhvervsudvalg stillet spørgsmål til Lars Barfod om han i loven vil lægge op til at følge Højesterets niveau på 8 kroner eller Forbrugerombudsmandens forslag på 100 kroner.
Markedsføringsloven forventes vedtaget i Folketinget inden jul.