Nordmændende har igennem noget tid haft kig på iTunes Music Stores forbrugerpolitik.
Baggrunden er, at iTunes Music Store tilsyneladende er reguleret udfra britisk lovgivning og ikke norsk. Samtidig tager iTunes ikke ansvar for skade forårsaget af iTunes-software og endelig ændrer iTunes Music Store licensbetingelserne for indkøbt musik. Det sidste gjorde Apple for noget tid siden, da man ændrede antallet af gange en sang må kopieres med tilbagevirkende kraft.
Den norske forbrugerombudsmand erklærer på denne baggrund, at Apple overtræder markedsføringslovgivningens paragraf 9a i Norge.
Apple har fået en frist til at svare, der løber indtil 21. juni. Derefter ventes endnu en tidsfrist at blive sat, hvis ikke Apple svarer. Sker det heller ikke, begynder forbrugerombudsmanden at uddele bøder.
Forbrugerombudsmanden har ved tidligere lejligheder uddelt klækkelige bøder til selskaber, der ikke overhholder markedsføringsloven, bla. Ryan Air har måtte punge ud med 62.500 euro.
Det er ikke kun iTunes, der er i søgelyset i Norge. også en række andre onlinebutikker anklages for lignende lovroderi.