Kodak satser stort på "new media" og digital distribution og manipulering af billeder. På Seybold konferencen i New York præsenterede fotofirmaet en række nye initiativer, der skal gøre det lettere at organisere og dele billeder.
Den centrale vision er at erstatte den gamle skoæske, som mange anvender til at samle deres billeder, med en "elektronisk skoæske", et digitalt billedarkiv, der kan deles over Internet.
Firmaets CEO Dan Carp talte om, hvordan metadata skal gøre det lettere at søge i en database med billeder. Et digitalt fotografi skal ikke kun indeholde selve billedpunkterne, men også navne på de personer, som er fotograferet, deres e-mail adresser, fotografens navn, tid og sted for fotograferingen og måske endda en lydfil eller et Java-applet.
Brugeren kan placere alle sine digitale billeder i en virtuel "skoæske", der straks sorterer og organiserer dem efter de kategorier, som man fastlægger. En teknologi kaldet Interactive Content Imaging gør det muligt at samle en digital scrapbook.
Kodak vil også skabe intelligente elektroniske vandmærker, der adviserer rettighedsindehaveren, hvis billedet bruges i uautoriseret sammenhæng. Men ambitionerne stopper ikke her. Firmaet vil endda lancere sin egen kabel-tv kanal, The Kodak Channel, som skal gøre det muligt at betragte sine billeder på fjernsynet.
Mod slutningen af september bliver Kodak's web-sted relanceret med et nyt fotocentrisk design, hvor det Internetbaserede billedbehandlingsprogram PictureCenter står i centrum.
Et andet program, Auto Album, som kan downloades gratis, organiserer dine digitale fotografier på en fotoalbum-lignende side, som er optimeret til udskrift på printere.
(Kilde: PC World.com USA, IDG News Service)