Internet-giganten Yahoo og sikkerheds-leverandøren McAfee har indgået en aftale som skal beskytte søgemaskinens brugere mod malware og andet skadeligt indhold på nettet. Aftalen betyder at potentielt farlige websider fremover bliver markeret med et rødt advarselsskilt i Yahoos søgeresultater.
Det er McAfee's SiteAdvisor-teknologi, som bliver brugt til at udpege websider med skadeligt indhold. Det gælder blandt andet sider, som indeholder spyware, adware eller lignende programmer, eller blot indeholder links til andre sider med sådant indhold. Det kan også være websteder, som er kendt for samle e-mail-adresser og videresælge dem til spammere.
Der er tale om en ny trend for sikkerheds-branchen, hvor det ikke længere er overladt til den enkelte bruger at installere antivirus og antispyware. Beskyttelse mod malware bliver i stigende grad indbygget i browsere som Internet Explorer og Firefox, og mange webbaserede mailtjenester har beskyttelse mod spam og skadelige vedhæftede filer.
Yahoo håber at aftalen kan tiltrække flere brugere til selskabets søgemaskine, som er nr. 2 med 20,6 pct. af søgeforespørgslerne. Google dominerer klart med 67,3 pct. Men Google er også selv begyndt at advare mod potentielt skadelige sites.