Elektronisk fakturatvang skaber layout-kaos

Virksomheder kan ikke blot håndtere de nye regler om elektronisk fakturering i det offentlige med at sende papirregningen til et indscanningscenter. Der skal nemlig også være plads til fire nye felter på fakturaerne og det skaber layout-kaos i mange virksomheder.

Virksomheder, som forventede at kunne komme smertefrit igennem det offentliges omstilling til elektroniske fakturaer fra 1. februar, ved blot at sende papirregningerne til en indscanningscentral og lade dem sende en elektronisk faktura videre til det offentlige, kan godt tro om igen.

Der skal nemlig også være plads til fire nye linier med informationer på de fakturaer som fremover sendes til det offentlige. Det betyder at samtlige danske virksomheder som handler med det offentlige skal ændre i layoutet på deres fakturaer.

»Vi kan konstatere, at samtlige virksomheder, som handler med det offentlige skal ændre i deres økonomisystemer. Det koster penge og de opnår ingen fordele,« siger projektleder Thomas Rudolf fra Håndværksrådet til ErhvervsBladet.

Problemerne opstår fordi at fakturaerne fremover også skal forsynes med et såkaldt EAN-lokationsnummer, ordrereference, personreference og institutionens interne konteringsnummer.

Ifølge ErhvervsBladet har det kostet Farum-virksomheden SIMI 15.000 kroner at få ændret faktura-layoutet, så det lever op til de nye regler.

Hvis ikke det offentlige fra 1. februar 2005 modtager fakturaer i elektronisk form, kan de nægte at betale regningerne i ubestemt tid.

Tidligere har det været fremført, at virksomhederne ikke selv behøvede at kunne sende elektroniske fakturaer, i det de bare kunne sende papirfakturaerne til de såkaldte Læs-ind centraler, som sørger for at indscanne fakturaerne og sende dem videre.

Men med kravet om de nye oplysninger på fakturaerne forudser Håndværksrådet et sandt layout-kaos hos de danske virksomheder i de kommende måneder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Cyber Threats 2024: Sådan arbejder de it-kriminelle – og sådan beskytter du dig

De cyberkriminelle har udviklet sig betydeligt, arbejder professionelt, fleksibelt og udnytter hinandens specifikke kompetencer – omtrent som en velsmurt koncern med klar ansvarsfordeling – og har ofte en klar politisk eller kommerciel motivation. Det stiller også nye krav til din tilgang til cybersikkerhed, og på Cyber Threats 2024 får du viden, som gør dig i stand til bedre at prioritere, planlægge og eksekvere en tidssvarende cybersikkerhedsstrategi.

12. november 2024 | Læs mere


Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

13. november 2024 | Læs mere


Fremtidens digitale kraftværk: Tag styringen med dit ERP-system

I dag ligger moderne ERP-platforme i skyen og opdateres adskillige gange årligt. Samtidig får man nærmest pr. automatik adgang til en omfattende portefølje af integrationer, add-ons, 3. partsmoduler, BI og avancerede funktioner til AI/ML-understøttelse af forretningsprocesser. På denne dag går vi derfor i dybden med, hvad det betyder for din virksomhed. Uanset om I har migreret til en cloudbaseret platform eller planlægger at gøre det indenfor en overskuelig fremtid.

21. november 2024 | Læs mere