Virksomheder, som forventede at kunne komme smertefrit igennem det offentliges omstilling til elektroniske fakturaer fra 1. februar, ved blot at sende papirregningerne til en indscanningscentral og lade dem sende en elektronisk faktura videre til det offentlige, kan godt tro om igen.
Der skal nemlig også være plads til fire nye linier med informationer på de fakturaer som fremover sendes til det offentlige. Det betyder at samtlige danske virksomheder som handler med det offentlige skal ændre i layoutet på deres fakturaer.
»Vi kan konstatere, at samtlige virksomheder, som handler med det offentlige skal ændre i deres økonomisystemer. Det koster penge og de opnår ingen fordele,« siger projektleder Thomas Rudolf fra Håndværksrådet til ErhvervsBladet.
Problemerne opstår fordi at fakturaerne fremover også skal forsynes med et såkaldt EAN-lokationsnummer, ordrereference, personreference og institutionens interne konteringsnummer.
Ifølge ErhvervsBladet har det kostet Farum-virksomheden SIMI 15.000 kroner at få ændret faktura-layoutet, så det lever op til de nye regler.
Hvis ikke det offentlige fra 1. februar 2005 modtager fakturaer i elektronisk form, kan de nægte at betale regningerne i ubestemt tid.
Tidligere har det været fremført, at virksomhederne ikke selv behøvede at kunne sende elektroniske fakturaer, i det de bare kunne sende papirfakturaerne til de såkaldte Læs-ind centraler, som sørger for at indscanne fakturaerne og sende dem videre.
Men med kravet om de nye oplysninger på fakturaerne forudser Håndværksrådet et sandt layout-kaos hos de danske virksomheder i de kommende måneder.