Elektronisk fakturatvang skaber layout-kaos

Virksomheder kan ikke blot håndtere de nye regler om elektronisk fakturering i det offentlige med at sende papirregningen til et indscanningscenter. Der skal nemlig også være plads til fire nye felter på fakturaerne og det skaber layout-kaos i mange virksomheder.

Virksomheder, som forventede at kunne komme smertefrit igennem det offentliges omstilling til elektroniske fakturaer fra 1. februar, ved blot at sende papirregningerne til en indscanningscentral og lade dem sende en elektronisk faktura videre til det offentlige, kan godt tro om igen.

Der skal nemlig også være plads til fire nye linier med informationer på de fakturaer som fremover sendes til det offentlige. Det betyder at samtlige danske virksomheder som handler med det offentlige skal ændre i layoutet på deres fakturaer.

»Vi kan konstatere, at samtlige virksomheder, som handler med det offentlige skal ændre i deres økonomisystemer. Det koster penge og de opnår ingen fordele,« siger projektleder Thomas Rudolf fra Håndværksrådet til ErhvervsBladet.

Problemerne opstår fordi at fakturaerne fremover også skal forsynes med et såkaldt EAN-lokationsnummer, ordrereference, personreference og institutionens interne konteringsnummer.

Ifølge ErhvervsBladet har det kostet Farum-virksomheden SIMI 15.000 kroner at få ændret faktura-layoutet, så det lever op til de nye regler.

Hvis ikke det offentlige fra 1. februar 2005 modtager fakturaer i elektronisk form, kan de nægte at betale regningerne i ubestemt tid.

Tidligere har det været fremført, at virksomhederne ikke selv behøvede at kunne sende elektroniske fakturaer, i det de bare kunne sende papirfakturaerne til de såkaldte Læs-ind centraler, som sørger for at indscanne fakturaerne og sende dem videre.

Men med kravet om de nye oplysninger på fakturaerne forudser Håndværksrådet et sandt layout-kaos hos de danske virksomheder i de kommende måneder.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere