Artikel top billede

Fullrate lancerer tv-pakke i næste måned

Billigt, men uden Viasat - indtil videre.

Opdateret: Fullrate har taget en betydelig del af markedet, siden firmaet i 2006 kom frem med med billigt ADSL og telefoni. Nu er tiden kommet til tv-pakker. Vel at mærke tv-pakker leveret via ip og ikke via de gamle tv-kabler.

Det fortæller administrerede direktør Peter Mægbæk til ComON.

"Vi er stadig i gang med at teste, og det går rigtigt godt, så inden for en måned er vi klar med et tv-produkt," siger Peter Mægbæk til ComON.

Udvalgte kunder har fået lov til at teste konceptet, og direktøren beskriver testen som 90 procent færdig. Derfor kan der stadig komme enkelte tilretninger af produktet. Prisen ligger heller ikke helt fast endnu.

"Vi skulle gerne komme under en pris på et par hundrede kroner. Og det bliver selvfølgelig en flad pris uden alle mulige tillægsprodukter."

Prisen på under 200 kroner er kun for tv-pakken. Dertil kommer prisen på internetforbindelsen/telefoni.
 

Hvor er TV3?

Helt uden tillægsprodukter bliver tv-pakken dog ikke. Der kan tilkøbes en multirum-boks, hvis man vil have signalet til at strække sig ud til flere værelser i hjemmet.

De fleste af Fullrates cirka 100.000 kunder vil kunne koble den nye settopboks sammen med deres eksisterende router. Installeringen skal kunderne selv stå for.

Man skal have en bredbåndshastighed på minimum otte Mbit/s, men Fullrate anbefaler 10 Mbit/s for den bedste kvalitet. En normal tv-stream optager cirka fire Mbit/s. Fullrates kernekøbere er typisk mænd mellem 25 og 45 år. Det kunne betyde, at tv-tilbuddet primært kommer til at består af fodbold og action, men det gør det ikke, lover direktøren.

Fullrates første eventyr med tv-pakker omfatter én pakke, der cirka har 20 kanaler. De populære kanaler fra Viasat, TV3 og TV3+, er dog ikke blandt den første snes kanaler. Det var også manglen på samme kanaler, der i sin tid var et kritikpunkt mod elselskabernes tv-pakker.

"Viasat-kanalerne er eftertragtede også for den målgruppe, som vi forventer at ramme, men vi har faktisk valgt ikke at tage dem med i første omgang, fordi det ville være alt for bekosteligt," siger Peter Mægbæk.


TDC må være presset

Det kommer ikke som lyn fra en klar himmel, at Fullrate nu begynder at sælge tv-pakker. Fullrate lovede allerede i 2009 - kort efter TDCs overtagelse af firmaet - at begynde at sælge tv-pakker.

Hvorfor har det taget så langt tid?

"Det har det faktisk heller ikke. Det er faktisk gået meget hurtigt med at få det op at køre. Vi var allerede klar for et år siden, men der hev jeg i håndbremsen. Vi fandt ud af, at det ikke var strategisk rigtigt at lancere på det tidspunkt. Vi kunne ikke se et marked for os. Vi mente ikke, at vi på det tidspunkt kunne differentiere os nok i forhold til konkurrenterne. Men det kan vi nu," siger Peter Mægbæk, der ikke er bleg for at indrømme, at de første kunder er begyndt at forlade Fullrate netop på grund af manglen af tv.

Han mener, at Fullrate kan nappe kunder med en gennemskuelig pris og "en velvalgt kanalsammensætning", som han indtil videre kalder sine 20 hemmelige kanaler. Men Fullrate har også en anden fordel. Slægtskabet med TDC. Tv-aftalerne er indkøbt på koncernniveau.

"Det er en af de gode ting ved at være del af en større koncern. Så vi har lænet os op af koncernen på samme måde, som vi gør med indkøb af annoncering for at få nogle volumenmæssig fordele. Det ville underligt, hvis vi ikke gjorde det," siger Peter Mægbæk.

Hos Waoo, der også forsøger at få en forretning ud af at tilbyde tv-pakker og fibernet, ønsker man ikke at kommentere Fullrates planer, før de udmunder i rigtig produkter. Men netop slægtskabet med TDC får bestyrelsesformand i Waoo, Kim Frimer, til at rynke brynene:

"Som udgangspukt må det jo betyde, at TDC må være presset i markedet, når de kommer med det her. De har jo allerede Yousee og Home Trio. Så i min verden er det et tegn på, at de presset, når de har brug for at lancere noget, der er mere prisbilligt," siger Kim Frimer.

Waoo kan dog også se frem til at blive presset i markedet. Lige nu sælger fiberselskabernes indholdsleverandør et lignende produkt til 249 kroner, hvilket dog kun er et slagtilbud, som normalt koster 338 kroner om måneden.

Artiklen er opdateret 22. marts: Peter Mægbæk præciserer, at prisen på "under 200 kroner" kun er for tv-pakken. Dertil skal købes en internetforbindelse.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere