Priskrigen på mobilmarkedet har nu også gjort sit indtog i selskabernes regnskaber. Det viser det nyligt offentliggjorte regnskab fra norske Telenors danske repræsentant, Sonofon.
»Mobilmarkedet i Danmark er under forandring, og den hårde priskrig medfører pres på indtjeningen i branchen. Vi får flere kunder, men har samtidig måttet sænke priserne, og det rammer os på indtjeningen,« konstaterer Tage Reinert, administrerende direktør i Sonofon efter, at selskabets indtjening faldt 30 procent i det forgangne kvartal målt i forhold til 2003.
I den rene Sonofon-forretning sagde hele 29.000 kunder »farvel og tak,« i forhold til sidste år. Samltet set hiver Sonofon dog stadig en kundetilgang i land i kraft af købet af CBB Mobils 184.000 kunder i april i år. I alt benytter godt 1,2 millioner danskere nu Sonofon, mens yderligere 179.000 er kunder i teleselskaber, der bruger Sonofons net.
Stagnerende omsætning
I 2. kvartal 2004 fik Sonofon en nettoomsætning på 1,1 milliarder kroner, hvilket er en stigning på to procent i forhold til samme periode året før. Derimod faldt driftsresultatet (EBITDA) altså 30 procent til 210 millioner kroner.
Forklaringen på den faldende indtjening er som nævnt den intense priskrig, som i øjeblikket medfører faldende indtjening, pressede selskaber og opkøb, konstaterer Sonofon.
»Det er en fase, som et marked med for mange operatører nødvendigvis må igennem, og for Sonofon kommer udviklingen derfor ikke som en overraskelse. Det handler ikke om at vinde ethvert slag, men om at vinde krigen,« siger Tage Reinert og fortsætter:
»Vi hilser konsolideringen i mobilmarkedet velkommen, og som en vigtig del af Telenors nordiske satsning er vi parat til at forsvare og øge vores markedsandele og i forvejen stærke position på det danske marked,« siger Tage Reinert.