It-forhandlere, der benytter nettet som salgskanal, skal ikke regne med at de overholder loven til punkt og prikke. Der er ganske enkelt for mange regler om oplysningskrav og forbrugerbeskyttelse til at almindelige handelsfolk kan overskue det.
Det indrømmer forbrugernes egen instans E-handelsfonden, der er den officielle af udsteder e-mærket.
"Der er så mange regler, at det kun er e-juraspecialisterne, som kan finde ud af dem. Det er uheldigt for både forbrugerne og de erhvervsdrivende", siger erhvervsjurist Martin Borgen.
Netbutikkerne skal kende og efterleve omkring 100 forskellige regler, som både stammer fra markedsføringsloven, købeloven, persondataloven, forbrugeraftaleloven og e-handelsloven.
Det er særligt de mange krav om oplysning og de tunge, specifikke regler om netbutikkens tekniske indretning, der kan være plagsomme.
"Vi har udstedt 220 E-mærker, en tredjedel til IT-forhandlere, men de er alle sammen behæftet med betingelser. Selv på sites som Carlsbergs og FDB's kan man finde overtrædelser af reglerne, siger Martin Borgen.
IT-forhandleres netbutikker udgør cirka en tredjedel af samtlige hjemmesider, som er forbi E-handelsfondens chek. Og ifølge Borgen lider de særligt meget under regelvirvaret.
"IT-forhandlerne er jo særligt pressede på deres margin, og det betyder, at man ikke bare har råd til at hæve serviceniveauet for at "være på den sikre side" i forhold til diverse regler," siger Martin Borgen.