Historien om den lille sten på
vejen, der vælter det store læs er velkendt og
aktuel i mange sammenhænge. EDB-systemernes
håndtering af skiftet til år 2000 truer nu med
at blive lille sten, der vil vælte en del af
læsset på vejen mod informationssamfundet. Når
årstallet skifter fra 99 til 00 vil mange
edb-systemer reagere forkert. Hvis vi lader stå
til og undlader at gøre noget.
Men det gør vi
ikke. Vi lader ikke stå til. Vi gør noget, og i
de kommende to år vil masser af gode kræfter
blive sat ind på, at samfundet kommer godt ind i
det næste årtusinde, også når det gælder de
vitale edb-systemer.
I
Forskningsministeriet har vi arbejdet med
udfordringen siden sommeren 1996.
Strategien har
fra begyndelsen været, og det er den stadig, at
det er et ledelsesansvar i den enkelte
organisation eller virksomhed, offentlig eller
privat, stor eller lille at sikre at eventuelle
år 2000 problemer bliver løst.
Det er den
enkelte virksomhed eller organisation, som har
det nødvendige kendskab til edb-systemerne. Og
det er dem, som har viden til at foretage
rettelser og til at gennemføre den nødvendige
afprøvning af systemerne.
Forudsætningen
for denne strategi er imidlertid, at ledelsen er
opmærksom på omfanget af år 2000 problemet og
på de nødvendige opgaver, der skal løses.
Og her har vi
et problem.
I den private
sektor er de store virksomheder godt i gang.
Tilsvarende gælder i den offentlige sektor, hvor
man er godt i gang med at få de store og
samfundskritiske systemer på plads.
Men i de mindre
virksomheder og organisationer er situationen
mere varieret. Her viser analyser, at der er for
lidt opmærksomhed på problemet, og at der er
stor risiko for, at for mange vil få gjort for
lidt for sent.
Når vi taler
om elektroniske systemer og anden elektronik med
indbyggede chips er situationen endda værre. Her
mangler både opmærksomhed og grundlæggende
information om, hvordan problemstillingen skal
gribes an.
Det er
baggrunden for regeringens år 2000 plan.
Regeringen kan
ikke leve med, at der er usikkerhed om
væsentlige samfundsfunktioner fungerer den 1.
januar år 2000. Og vi kan ikke leve med, at
virksomheder og arbejdspladser er truet, fordi
opmærksomheden er utilstrækkelig.
Den 12.
september i år fremlagde jeg derfor regeringens
plan. Planen løser i sig selv ikke et eneste år
2000 problem. Det er heller ikke hensigten. Det
er stadigvæk et ledelsesansvar i den enkelte
virksomhed eller offentlige institution.
Men planen skal
sikre, at der skabes opmærksomhed, en
opmærksomhed, som kan bidrage til, at ledelse og
medarbejdere i virksomheder og i offentlige
institutioner forstår problemet og gør noget
ved det. Det er her, at erhvervs- og
brancheorganisationer kommer ind i billedet.
De 7
initiativer er i høj grad baseret på frivillig
ansvarlig indsats.
Organisationerne
må påtage sig opgaven med at informere
medlemskredsen om år 2000 problemerne. Det er
vigtigt, at denne information kan formidles
gennem de eksisterende informationskanaler. Og
det er vigtigt, at man indenfor de enkelte
brancher er opmærksom på særlige
brancheproblemer og koordinerer en fælles
indsats på disse områder.
Hvem er bedre
end Håndværksrådet til at informere og
rådgive håndværksmesteren? Og hvem er mere
relevant end Dansk Industri til at undersøge og
finde løsninger på fælles problemer for
industrien.
De faglige
organisationer bør ruste deres tillidsfolk til
opgaven. Problemet bør naturligvis diskuteres i
samarbejdsudvalg og i bestyrelse i alle
virksomheder og gerne på medarbejdernes
foranledning.
År 2000 Forum
skal være det centrale sted i Danmark for en
tværgående indsats. Jeg er sikker på, at
ideerne vil vælte frem til fælles initiativer,
og jeg er sikker på, at fælles indsats i
arbejdsgrupper kan afklare fælles problemer til
glæde og gavn for alle.
Jeg skal også
sige, at det er helt bevidst, at både År 2000
Forum og År 2000 Sekretariatet er placeret
udenfor ministeriet og udenfor direkte politisk
påvirkning. Løsningen af år 2000 problemet
skal ikke være en politisk kastebold. Men det
betyder ikke, at jeg ikke er lydhør overfor gode
råd.
År 2000
sekretariatet er etableret i regi af Dansk
Dataforening. Jeg er glad for, at dataforeningens
bestyrelse valgte at tage denne udfordring op.
Jeg er sikker på, at det faglige miljø i
dataforeningen støttet af offentlige midler vil
være et godt udgangspunkt for en effektiv
generel informationsindsats.
"2000
PARAT" mærkningen skal sikre, at det bliver
lettere at sælge og købe udstyr, der kan
håndtere årtusindskiftet. Det vil være helt
urimeligt, både for den professionelle indkøber
og for den almindelige forbruger, hvis der er
usikkerhed om udstyr, der købes her to år før
årtusindskiftet.
Forslaget om
mærkning har fået en positiv modtagelse i
brancheforeningerne, og jeg ser frem til, at
ordningen kommer på plads meget hurtigt til gavn
for forbrugerne og os almindelige borgere.
Revisorerne har
en vigtig rolle som rådgivere for ledelse og
virksomheder omkring økonomiske forhold. Og
endnu vigtigere, de har kontakt til alle landets
virksomheder.
År 2000
planens initiativ om at en revisor skal have indsigt
i virksomhedens planlægning, giver revisoren et
formelt grundlag for at løse opgaven. Og
samtidig, og det er måske det vigtigste, så
giver det høj ledelsesopmærksomhed på
problemstillingen. Jeg har forstået, at
revisorernes organisationer og
Erhvervsministeriet er enige om, hvorledes denne
opgave skal løses.
Det er
naturligvis helt afgørende, at den offentlige
sektor også kommer frelst ind i år 2000. Som
nævnt tidligere har der i lang tid været
igangsat arbejde omkring de store
samfundskritiske systemer, og der er i dag intet,
som tyder på, at disse systemer ikke vil komme
på plads.
Regeringen har
imidlertid valgt, at følge arbejdet i de
statslige organisationer tæt.
Derfor får
Forskningsministeriet i forbindelse med
vedtagelsen af finansloven bemyndigelse til at
indhente oplysninger om år 2000 aktiviteter og
år 2000 status fra alle statslige institutioner
og fra organisationer, som finansieres gennem
offentlige bevillinger.
Formålet er
dels at sikre høj opmærksomhed på problemet
hos ledelsen og dels at sikre offentlig indsigt i
aktivitet og status i den enkelte institution.
Og jeg vil nok
se den ledelse, som ikke igangsætter de
nødvendige aktiviteter, når man ved at
offentlighedens skarpe blik følger dem tæt.
Jeg har
samtidig taget kontakt til de kommunale parter og
opfordret dem til tilsvarende initiativer. Også
på dette område kan jeg med glæde konstatere,
at der er gang i arbejdet.
Det 7.
initiativ skal imødegå en forventet knaphed på
kvalificerede medarbejdere. Det haster, og her
må de større virksomheder påtage sig opgaven
og investere i uddannelse af medarbejderne.
Det er vigtigt,
at de medarbejdere, der uddannes, knyttes til det
faglige miljø, hvor opgaverne skal løses. Og
det sker bedst i de virksomheder, der har behovet
for flere kvalificerede medarbejdere.
Men det skal
understreges, at virksomhedernes initiativer på
dette område kan støttes af de mange ordninger,
der findes i regi af Arbejdsministeriet og
Undervisningsministeriet. Begge ministerier er
medlemmer af År 2000 Forum, og jeg er sikker
på, at de vil bidrage med information om,
hvorledes dette kan ske i praksis.
Det danske
samfund står overfor en stor opgave. Vi har alle
et ansvar for at denne opgave bliver løst. Vi
skal sikre, at dagligdagen kan fortsætte
uændret på trods af dette irriterende
edb-problem. Og vi skal sikre, at danske
virksomheder fortsat er konkurrencedygtige i det
internationale samfund.
På
href="http://www.fsk.dk">
face="Verdana,">www.fsk.dk
size="2" face="Verdana,"> findes mere information
om År 2000, blandt andet forskningsministerens
seneste status til Folketinget.