Den danske internetekspert Mikkel deMib Svendsen, forudser, at Microsoft ender som ejer af Yahoo - på den ene eller den anden måde.
»Om ikke andet, så er 2008 det sidste år, vi ser Yahoo, som vi kender det i dag«, fastslår søgemaskineguruen, der ikke mener Yahoo overhovedet kan sige nej til at sælge.
»Hvis de gør det, så er de for dumme - og så vil hele ledelsen nok hurtigt ryge ud af butikken«, siger deMib, der ikke ligefrem afslører næsegrus respekt for søgemastodontens bosser.
»Jeg har aldrig oplevet SÅ mange professionelle mennesker være SÅ lidt faktuelt og realistisk orienterede«.
Faktum er, at Microsofts bud på 228 milliarder er temmelig generøst og repræsenterer en værdi, der er over 60 procent mere, end firmaet er noteret til på Børsen. Det er således meget svært, at finde på en undskyldning overfor Yahoos aktionærer, for IKKE at sælge.
Mikkel deMibs bedste bud er da også, at Yahoo i sidste omgang ender med at sælge til Microsoft, men at de i øjeblikket forsøger at opbygge et slags 'modsvar' til softwaregigantens tilbud, for at presse prisen i vejret. Og den politik skulle ikke være helt utænkelig, vurderer deMib.
»Problemet for Yahoo er jo, at der ikke findes en alternativ køber. Der står jo ikke ligefrem et andet kapitalstærkt firma klar i kulissen til at overbyde Microsoft. Den eneste anden køber, der skulle have interesse i at opkøbe Yahoo, er Google. Og dét får de ikke lov til. Der er ikke én myndighed på jorden, der ville tillade dét monopol«, mener Mikkel deMib.
»Lige nu er der for eksempel tale om at outsource dele, men dén løsningsmodel vil være det rene selvmord. Så ville hele ledelsen blive fyret øjeblikkeligt«, konkluderer deMib nøgternt.
»Men hvis Yahoo får samlet tilstrækkeligt mange små brikker, er det ikke utænkeligt, at Microsoft hæver buddet. Men slet ikke op i nærheden af de 300 milliarder, der har været tale om«.
(Hvis nogen skulle savne, at få sat en håndgribelig størrelse på det svimlende beløb, så svarer det nogenlunde til at købe sig en ny Ferrari hver dag de næste 400-500 år).
»Der ER selvfølgelig også den mulighed, som visse rygter vil vide, at Microsoft bare har hevet kaninen op af hatten, for at se Yahoos reaktioner og samtidigt udstille ledelsens inkompetence, når de render rundt som hovedløse kyllinger. Som nu... Og hvis DET er tilfældet, så er det sgu århundredets show«, griner Mikkel deMib Svendsen.
Mikkel deMib Svendsen tilføjer i øvrigt, at han slet ikke kan forstå frygten for, at Microsoft overtager Yahoo.
»Tiden er løbet fra den der monopolfrygt. Microsoft har jo slet ingen interesse i at være ene på markedet. Hvis de ville have monopoliseret internettet, havde de da gjort det for længe siden. Konkurrence er sundt, og jeg frygter da snarere for, hvad der sker, hvis Microsoft IKKE køber Yahoo. Som sagerne står nu, er det jo snarere Google, der sidder på monopolet«, fastslår IT-eksperten
Mikkel deMib forudser et spændende alternativ til Google, hvis Microsofts knowhow og distributionserfaringer bliver forenet med Yahoos teknologi og personaleressourcer.
»Der er ingen tvivl om, at Yahoo har både teknologien og dygtige, dedikerede medarbejdere, men Microsoft har deres lokale platforme. De forstår at adaptere, at operere og forstå kultur og behov lokalt«, forklarer Mikkel deMib.
---------------------
http://www.demib.com" target="blank">Michael deMib Svendsen er fast klummeskribent for ComON.