IT-giganten IBM brugte Comdex i Las Vegas til at præsentere en række nye pc-initiativer. I de seneste år har IBM næsten opgivet sin pc-division, som havde et underskud på omkring en milliard dollar i 1998, men nu vil IBM igen satse på at erobre en større andel af pc-markedet.
Den personlige computer blev opfundet hos IBM, men det kan bestemt ikke ses på den nuværende fordeling af markedsandele. IBM har kun 5,3 pct. af det globale pc-salg, mens Dell og HP har henholdsvis 15,3 og 15,1 pct.
Fremover skal pc-divisionen i IBM arbejde tættere sammen med virksomhedens finans-, software- og forskningsafdeling.
IBM vil også markedsføre nye funktioner til stationære og bærbare computere som f.eks. Rapid Restore, der gemmer en kopi af de vigtigste data, og Access Connections, som hjælper med at finde den bedste Wi-Fi-forbindelse.
Firmaet vil også fokusere på sikkerhed. Af de 20 millioner solgte ThinkPad notebooks er seks millioner udstyret med en særlig sikkerhedschip.