Google stiller sig nu i spidsen for arbejdet med at få indført en fælles globale standard for håndtering af personfølsomme oplysninger. Peter Fleischer, der er privacy-chef hos Google, præsenterede firmaets forslag på et UNESCO-møde i Strassbourg fredag.
»Tre ud af fire lande i verden har overhovedet ingen regler for databeskyttelse,« sagde Peter Fleischer. Han mener, at de nuværende retningslinier i Europa og OECD er præget af en tid, hvor internettet stort set ikke spillede nogen rolle.
En fælles standard vil gavne forbrugerne og beskyttelsen af privatsfæren, men det er lige så vigtigt for virksomhederne, at de kan forholde sig til et fælles regelsæt. Som situationen er i dag, kan det være svært at vide, hvilke regler der gælder på de enkelte markeder.
Kernen i forslaget fra Google er, at reglerne skal fokusere på at beskytte forbrugerne mod konkret skade i stedet for et ideologisk syn på databeskyttelse. Det betyder blandt andet, at bødestørrelsen for virksomheder der overtræder reglerne skal udmåles alt efter, om der faktisk er forvoldt skade på forbrugerne.
Google er selv blevet kritiseret for at se stort på beskyttelsen af brugernes data. Google har reageret på kritikken og forkortet levetiden for sine cookies - filer som identificerer den enkelte bruger - fra 30 år til 18 måneder. Men ændringerne har stort set ingen betydning i praksis, for cookien bliver fornyet hver gang man besøger Google.