De to giganter Google og Microsoft har nu for alvor erklæret hinanden krig med direkte angreb på den respektive modparts kerneforretning. Microsoft startede for halvanden måned siden med sin nye søgemaskine Bing, der skal bryde Googles søgemonopol. Bing har fået fine anmeldelser og den er allerede større end konkurrenter som Yahoo i USA.
Microsoft udfordrer også Google med kommende web-versioner af sine Office-programmer som Word, Excel, Powerpoint og OneNote. Det er et direkte angreb på Google Apps. I denne uge har Microsoft igen bekræftet, at Office 2010 bliver tilgængelig i en light-version på nettet, Office Web, som bliver ganske gratis for private brugere.
Det er Microsofts arvesølv, som nu bliver foræret væk over nettet - Office er sandsynligvis det mest lønsomme produkt hos softwarefirmaet og udgør en meget stor del af den samlede omsætning.
Når Microsoft vælger at tage dette drastiske skridt, så er det endnu et tegn på, at man er presset fra Googles side. Ikke nok med, at Google udfordrer Microsoft med sine web-kontorprogrammer og andre online-tjenester. Google har udviklet sin egen browser, Chrome (som pudsigt nok kun kører under Windows), og nu har Google ligefrem annonceret et helt nyt styresystem, Chrome OS.
I forvejen har Google sit Android-styresystem til mobile enheder, og internet-søgefirmaet kommer dermed i stigende grad også til at ligne en softwareleverandør. Google sælger ikke software i butikkerne, men er ved at køre sig i stilling til en markedssituation, hvor software i stigende grad downloades over nettet - ofte gratis og reklamefinansieret.
For Google ved, hvordan man skal finansiere sine produkter gennem online-annoncer. Sidste år havde Google en omsætning på 22 milliarder dollar, og heraf kom 98 pct. fra de små Adwords-tekstannoncer. Kun en meget lille del af denne omsætning kom fra direkte salg af software til virksomheder.
Microsoft har til gengæld haft en omsætning på 14,3 mia. dollar i sin Business Software Division i de sidste ni måneder og noteret et overskud på 9,3 mia. dollar. Dertil kommer en omsætning på 16 mia. dollar på salg af Windows.
Så de to selskabers forretningsmodeller ser stadig meget forskellige ud. Google tjener penge på annoncer, mens Microsoft sælger software. Men det vil ændre sig nu, hvor Google optræder som software-leverandør, mens Microsoft tilbyder gratis reklamefinansierede versioner af sine programmer.
Google drømmer om at få fingre i Microsofts milliard-store software-omsætning, mens Microsoft gerne vil have en større del af online-annonceomsætningen. I sidste ende handler det om, hvem der kan erobre tronen som den førende teknologi-leverandør.
Microsoft står stærkt med Windows på alt fra servere til mobiltelefoner og spilkonsoller og har også verdens mest populære kontorpakke og browser, mens Google har skabt et online-univers med søgemaskine, Gmail og nu også sin egen browser.
Måske har Google scoret billige point ved at forære sine programmer væk gratis, mens Microsoft fortsat tager penge for Windows og Office, men det kan vise sig at den pris der skal betales hos Google faktisk er højere - for firmaet har en helt unik position med sine mange tjenester til at samle data om brugerne og sælge dem til annoncørerne. En position, som Microsoft indtil videre kun kan drømme om.