Ifølge IDC er det nemlig de meget lave priser, der har har ansporet forbrugerne til at punge ud til ny hardware.
»Det private marked har overrasket mig mest. Det er vokset med hele 76 procent i forhold til samme kvartal sidste år, og det er ikke længere kun billige bærbare, der langes over diskene.Takket være de stadige prisfald har mange købt en almindelig stationær pc på tilbud i supermarkederne. Når man kan få en rigtig god pc til under 4000 kroner, så er der mange, der pludselig finder tiden inde til en opgradering af den hjemlige hardware,« siger IDC-analytiker Anders Elbak.
Navnlig supermarked-salget er blandt de faktorer på pc-markedet, som har fået IDC-analytikeren til at hæve øjenbrynene. Han anslår, at op imod 15.000 af de i alt 58.000 pc'er, der blev solgt på privatmarkedet i tredje kvartal, havde hyldeplads i et supermarked som Fakta, Netto eller Aldi.
I modsætning til tidligere er der dog også høj vækst på erhvervsmarkedet. Virksomhederne købte 22 procent flere computere end i tredje kvartal sidste år. Også serversalget går relativt godt med en vækst på 17 procent.
I alt blev der i kvartalet solgt 177.100 pc'er. De 105.600 var stationære maskiner, 62.720 var bærbare, mens serversalget androg 8800 stk.
Læs mere om pc-fremgangen i morgendagens udgave af Computer Reseller News.