Produktion af computerspil er en millionforretning - men omkostningerne stiger hurtigere end spilfirmaernes indtjening. Den nyeste generation af hardware - som tillader ultrarealistisk gengivelse af grafik og lyd - har medført en sand omkostnings-eksplosion i spilbranchen.
Det var hovedbudskabet på en konference for spiludviklere, som blev afholdt forleden i San Jose.
»Holdene er blevet større og lønningerne er steget. For fem år siden kunne man skabe en top-produktion med otte folk på et år, men nu kræver det 50 personer og tre år,« sagde Alexander Seropian, chef for spilfirmaet Bungie Software.
Microsofts spilchef Robbie Bach siger til Reuters, at udviklingen af et computerspil til det internationale marked koster mellem 30 og 60 millioner kroner - og beløbet ventes at stige i den kommende tid.
For at hente omkostningerne hjem skal spillene sælges i millioner af eksemplarer - men det lykkes kun for ganske få udgivelser. Blandt de mange hundrede konsolspil, der blev sendt på markedet sidste år, var det kun ni titler, som rundede en million solgte eksemplarer.
Men de høje udviklingsomkostninger er ikke det eneste problem for branchen. Softwarefirmaerne skal allerede nu forberede sig til den næste generation af konsoller, som kommer på markedet i 2005 eller 2006. Det kræver million-investeringer i forskning og udvikling af nye teknologier, som kan udnytte den komplekse hardware.
Samtidig bruger spiludgiverne stadig flere penge på tv-reklamer, launch-parties og andre marketing-tiltag - en udvikling, som forløber parallelt med filmbranchen, hvor markedsføring efterhånden repræsenterer 61 pct. af budgettet.
De høje udviklingsomkostninger ventes at føre til udgivelsen af færre spil - og ligesom i filmbranchen bliver markedet domineret af fortsættelser, mens der bliver mindre plads til eksperimenter.