Ambitionerne fejler ikke noget hos onlineforhandleren Wupti, der har nået en omsætning på en kvart milliard kroner i 2008, og nu sigter efter et salg på 500 millioner kroner. Dertil kommer en plan om at udvide forretningen til andre lande, som kan øge omsætningen yderligere.
»Jeg kan ikke konkretisere vores internationale planer. Det afhænger af markedsvilkårene, om vi vil til udlandet,« siger Wuptis administrerende direktør Torben Mouritsen.
Torben Mouritsen forventer at der i år kommer plus på Wuptis bundlinje.
Wuptis omætning blev fordoblet i 2008, og det sker ifølge direktøren fordi Wupti har ramt markedet på et tidspunkt, hvor der er en naturlig vækst i onlinehandlen i takt med at det bliver almindeligt at handle på nettet.
»Vi har fået fat i den almindelige dansker der er tryg ved at handle på nettet, hvis de kan købe hos en stor forhandler,« siger Torben Mouritsen.
Samtidig med den hastigt voksende omsætning fik Wupti i 2008 et underskud på 17 millioner kroner før skat. Men de penge er givet godt ud, mener direktøren, fordi det har gjort det muligt for Wupti at nå sin nuværende størrelse på de kun to et halvt år der er gået siden selskabet blev stiftet,
»Hvis man skulle bygge en butikskæde med samme omsætning og kendskabsgrad, ville det koste det tidobbelte,« siger Torben Mouritsen.
Wupti er ligeligt ejet af det østjyske energiselskab NRGi og hvidevareforhandleren L'easy. Da L'easys ejer Niels Thorborg trådte til for et år siden, tilførte han 50 millioner kroner i frisk kapital, så Wuptis egenkapital kunne komme over nul. For nyligt mistede L'easy-ejeren et trecifret millionbeløb på sin bank Gudme Raaschou, der blev overtaget af statens afviklingsselskab, Finansiel Stabilitet. Men Torben Mouritsen afviser, at den ene investors tab betyder noget for Wupti muligheder for at vækste yderligere.