Microsoft er ikke de eneste, der vil fange netbrugerne i et spind af software og online tjenester, og de er heller ikke de første.
Den største konkurrent er naturligvis Google, der har webmail, chat, online kontorpakke, personlige websider og mange andre funktioner, der gør Google til den tjenesteudbyder, de fleste benytter.
Google har opnået deres success på gode tjenester og software samt firmamottoet "Don't be evil". Google har ry for at være en hensynsfuld gigant blandt netvirksomhederne, og dermed har de stået i stor og positiv kontrast til mange andre.
Der er ikke nogen, der når Google og Microsoft til sokkeholderne, når det gælder kombinationen af online tjenester og software, men der er mange deltagere på markedet for blogsystemer, webmail, fotodeling, chatting og online kontorpakker.
Man kunne tro, at disse enkeltstående tjenester stod svagere end Microsoft og Google, netop fordi de er enkeltstående, men her skal man ihukomme Web 2.0. En af ideerne bag Web 2.0 er nemlig udveksling af informationer og interfaces på tværs af online tjenester, og derfor kan mange af disse mindre konkurrenter spille sammen.
Det er eksempelvis ikke så få blogsystemer, der kan tilbyde at vise billeder fra billedtjenesten flickr.