De fleste danskere har opdaget, at der kan være penge at spare ved at handle på nettet. Men nu er netbutikkernes lave priser på vej til at blive en trussel mod dem selv.
Det mener netbutikken BilligVVS.dk
Virksomheden har flere gange oplevet, at mærkevarebutikker har opsagt samarbejdet, fordi BilligVVS ikke vil holde sig over de fastlagte priser, som produkterne koster i fysiske butikker.
For eksempel vil Århus-virksomheden gerne have mulighed for at sælge de eksklusive spande fra danske Vipp.
»Vi har forsøgt at få leverancer på alle tænkelige måder, men uden held. Vi kan ikke få lov til at købe varer, om vi så betaler pengene på forhånd. Og VIPP presser andre forhandlere til at holde os ude af markedet. Årsagen er, at vi ikke vil indordne os under de priser, som de dikterer. Som netbutik er vi i stand til at presse udsalgsprisen, men vi kan end ikke få lov at lave et slagtilbud. Vi er åbenbart ikke fine nok til at sælge skraldespande,« siger Jesper Bunde-Petersen, der er direktør i BilligVVS.dk.
Firmaet forsøgte at omgå Vipps beslutning ved at handle med grossister. Men det forhindrede Vipp også.
»Det er virkelig ubehagelige metoder, der tages i brug. Vi kan naturligvis ikke tvinge folk til at handle med os, men at pressionen også forhindrer os i at købe produkter hos grossister er temmelig beskæmmende. Denne form for opførsel er en klar trussel mod den fri konkurrence og skader i sidste ende forbrugerne,« mener direktøren, der også har oplevet modvillighed fra firmaer som Wellmore og Quooker.
FDIH (Foreningen for Distance- og Internethandel) er også sikker på, at sortlistning af netbutikker kendes i andre brancher.
»Diskriminering af netbutikker er noget, der forekommer. Det er ikke noget, som vi har lavet undersøgelse af, men vi hører om det fra flere brancher,« siger Morten Kamper, der er direktør i FDIH.
»Du skal selvfølgelig selv have lov til at bestemme, hvem du vil "lege" med. Men du må bare ikke bruge argumentet, at der er tale om nethandel. Så kan leverandørerne i stedet opstille betingelser om vejledning og kundeservice, men de krav kan man efterhånden også leve op til på nettet,« siger Morten Kamper.
Forfejlet
Men kritikken af mærkevareforretningerne er fuldstændig forfejlet i nævnte tilfælde.
Det mener Vipps kommunikationschef Steen Breiner.
Han afviser, at Vipp på nogen måde dikterer prisen på sine varer. BilligVVS er fravalgt af andre årsager.
»Vipp-produktet er et eksklusivt produkt, og derfor stiller vi krav til, at det bliver præsenteret på den rigtige måde, og at vi er i selskab med andre produkter, som vi gerne vil associeres med, og det gør vi ikke hos en lang række virksomheder - blandt andet BilligVVS. Det ødelægger simpelthen vores brand, hvis vores produkter bliver solgt alle steder,« siger Steen Breiner.
Han fortæller, at Vipp på det seneste har opsagt samarbejdet med en række butikker og grossister for at styrke eksklusiviteten.
Han kan heller ikke give BilligVVS ret i, at Vipp kategorisk afviser, at produkterne må blive solgt på nettet. For eksempel har den danske virksomhed aftaler med svenske og tyske netbutikker.