Slagsmålet om elselskaberne, der i hobetal er begyndt at give den som leverandører af bredbånd og konkurrere med de eksisterende aktører på dette marked, fortsætter.
Således afslører et svar fra økonomi- og erhvervsminister Bendt Bendtsen til Folketingets energipolitiske udvalg, at de ansvarlige myndigheder reelt ikke ved hvor mange penge elselskaberne har til rådighed til kommercielle aktiviteter som udrulning af bredbånd.
Så længe elselskaberne kun bruger den såkaldte "frie kapital" til bredbåndseventyret er det fuldt ud lovligt og ikke noget, der vil kunne påvirke priserne på el. Den frie kapital er netop øremærket til sideordnet kommerciel virksomhed og holdes adskilt fra resten af elselskabet, for at en fiasko på det nye forretningsområde ikke skal falde tilbage på elkunderne.
Problemet er blot, at den ansvarlige myndighed, Energitilsynet, ikke ved hvor mange penge elselskaberne har til rådighed i fri kapital. Dermed er myndighederne ikke i stand til at kontrollere om elselskaberne kun bruger den frie kapital til bredbåndseventyret eller i virkeligheden investerer langt flere penge i projekterne.
Hvis bredbåndsprojekterne slår fejl, risikerer elselskaberne at skulle sende regningen videre til elkunderne for at få hentet pengene hjem.
Det manglende overblik hos Energitilsynet er ikke noget der vækker begejstring hos formanden for Folketingets energipolitiske udvalg, Aase D. Madsen (DF).
»Det er stærkt kritisabelt. Skal elselskaberne så bare investere løs på forventet efterbevilling,« spørger Aase D. Madsen, der nu vil stille Bendt Bendtsen yderligere spørgsmål i sagen.
Det manglende overblik over den frie kapital er blot seneste kapitel i fortællingen om elselskabernes indtog på det stærkt konkurrenceprægede bredbåndsmarked.
I august advarede Foreningen for Slutbrugere af Energi, der tæller 35 af landets mest energitunge virksomheder, elselskaberne mod at begive sig i kast med bredbåndsprojekter.
»Det skal de ganske enkelt holde sig fra, for de har ikke forstand på det,« sagde formanden for Foreningen for Slutbrugere af Energi, Peter M. Nielsen, der desuden er indkøbschef i Danisco Sugar, den gang til ComON.
I juni lød der også skarpe advarselsord fra teleanalytikeren John Strand.
»Hvis de har tilstrækkeligt dybe lommer, så kan det godt være nogle enkelte af elselskaberne kan få en god forretning ud af det. Men i bund og grund er det her kun en våd drøm hos elselskaberne, fordi de har tjent en masse penge på deres el-monopoler, som de ikke ved hvad de skal bruge til nu,« fastslog John Strand.