Det må være fuldstændigt op til forbrugeren at vælge, hvordan han vil beskytte sig mod spam. Det er ikke en opgave, der skal tvinges ned over udbyderne. Spamfiltrering skal derimod fungere som konkurrenceparameter for udbyderne. Det mener Martin Thorborg, en af ophavsmændene til spamfiltret Spamfighter.
Spambekæmperen mener, at spam er blevet en mærkesag for politikerne, og at debatten er blevet forplumret.
»Alle vil pludselig tage vare på forbrugerne, og politikerne har fundet et område at profilere sig på. Det er at begynde at råbe op ting, der ikke er vigtige. Det er næsten som spam fra politikerne. Forbrugerne må selv vælge og det er hamrende populistisk at synes andet,« siger Martin Thorborg til IT-avisen ComON.
Velfungerende marked
Martin Thorborg mener, at man må lade konkurrencen råde på markedet for spambekæmpelse. Markedet er velfungerende, og forbrugerne kan nemlig sagtens finde ud af at beskytte sig selv eller at vælge at lade udbyderen gøre det.
»Det må være markedet selv, der styrer det. Udbyderne kan bruge spamfiltrering som et konkurrenceparameter, og så må folk selv vælge, om de vil beskyttes centralt, om de selv vil beskytte sig eller om de vil beskyttes overhovedet,« siger Martin Thorborg.
Udmeldingen kommer efter, at jurist i Forbrugerrådet Anette Høyrup i sidste uge efterlyste klarere krav til udbyderne om deres ansvar for at stoppe spam. Hun mener, at markedet for spamfiltre er for uigennemskueligt for forbrugerne og at udbyderne derfor bør finde frem til et vist minimumsniveau for pris og kvalitet.
»Jeg undrer mig over, at det ikke kan være op til forbrugeren at vælge, hvordan de vil beskytte sig. Når man køber en bil er der jo også masser af forskellige muligheder at tage stilling til. Det er virkelig ikke spor svært,« siger Martin Thorborg.
Vælg selv
Han mener ikke, at det nødvendigvis er en god løsning at lade internetudbyderne filtrere spam centralt, sådan som regeringens spamstrategi, der blev præsenteret for nyligt, lægger op til.
»Der er masser af mennesker, der gerne vil have ufiltrerede mails. Jeg vil eksempelvis hellere have lidt spam end at risikere at vigtige forretningsmails bliver sorteret fra, og der falder brænde ned over en udbyder, der centralt sorterer en vigtig forretningsmail i eksempelvis Maersk. Det giver gigantiske problemer at sortere centralt, og når man gør det vil altid være en nagende utryghed hos forbrugerne om de forkerte mails sorteres fra,« siger han.