Siden 2008 har to artistbureauer kæmpet om det samme domæne. Stridens kerne er domænet Statist.dk.
I år - tre år senere - kan kampen få en endelige afslutning, når Sø- og Handelsretten skal afgøre tvisten.
Det svenske firma “Statist & Extras” trådte i 2008 ind på det dansk marked og lancerede sin forretning på domænet Statist.dk. Det faldt tydeligvis den danske konkurrent Statisten.dk for brystet.
Begge firmaer lever af at skaffe statister til film og tvserier, og det danske firma mente, at svenskernes beslutning om at anvende Statist.dk i en grad snyltede på varemærket og domænet Statisten.dk.
Det danske firma Statisten.dk trak derfor den svenske konkurrent i Domæneklagenævnet og bad nævnet om at slette Statist.dk eller overdrage domænet til det danske firma.
I slutningen af 2009 afgjorde klagenævnet, at svenskerne havde ret til at bruge domænet. Også selv om det danske firma har en varemærkebeskyttelse af ordet “Statisten”. Domæneklagenævnets medlemmer mente ikke, at det danske firma har opnået “et fornødent særpræg” på det danske marked til at afholde konkurrenter fra at bruge ordet eller dele af ordet.
Det skal være en rigtig dom
Men grunden til, at sagen lever videre i 2011, er, at Statisten.dk har besluttet sig for at få sagen prøvet ved en rigtig domstol.
En beslutning der vækker forundring og irritation i Sverige.
“Domæneklagenævnet gav os ret i, at vi gerne mod kalde os Statist.dk. Blandt andet fordi det er meget svært at opnå varemærkebeskyttelse af en generisk betegnelse,” siger Mads Korsgaard, der er Statist & Extras danske talsmand, til ComON.
“Vores koncept har været i gang siden 1999, og i dag har vi 100.000 artister i hele Skandinavien og 175.000 i England. Vi har domænet Statist i både Sverige, Danmark og i Norge. I England bruger vi godt nok det engelske udtryk Extras. Men hvis du går ind på siderne, så kan du se, at vi bruger det samme design og koncept i alle landene. Så det er meget svært at påstå, at vi bruger domænet i Danmark for at snylte på andres varemærke,” siger Mads Korsgaard fra Artist & Extras.
I Sø- og Handelsretten kan man vælge mellem en udtalelse eller en egentlig dom. En udtalelse har den fordel, at den kan skaffes hurtigere - til gengæld kan den ikke ankes. En egentlig dom tager længere tid at behandle. Den kan ankes. Og så er afgørelsen offentlig.
I den aktuelle sag bliver der tale om en egentlig dom. Ifølge Mads Korsgaard har en dom også den effekt, at den lettere kan bruges til at danne præcedens i andre sager.
Hvordan ser du jeres muligheder for at beholde domænet?
“Det vil jeg gerne vente med at forholde mig til. Men Domæneklagenævnet mente jo ikke, at der var noget at komme efter. Modparten har en meget tung bevisbyrde at løfte i forhold til at dokumentere, at de for eksempel skulle have en så stor markedsandel eller brugt så mange penge på markedsføring, at de kan afholde andre fra at bruge "statist" i deres markedføring," siger Mads Korsgaard.
Direktør for Statisten.dk, Magnus Munk Hansen, ønsker hverken at kommentere sagen eller afgørelsen, når den kommer.
En afgørelse i sagen falder til april.