I slutningen af 2009 gjorde Berlingske alvor af truslerne om, at de gratis nyheders tid var ovre. Det elektroniske ugeskrift Ugen blev født.
Nu kan danskere hver fredag få en elektronisk opsamling af ugens nyheder kombineret med analyser og klummer. De skal blot downloade et Adobe Air-baseret program – og betale cirka 50 kroner om måneden.
Det store spørgsmål har så været, om man kan få danskere til at betale for nyheder på nettet. Ifølge MediaWatch er i hvert fald 1000 danskere klar til at betale. Det er nemlig antallet af abonnenter af Ugen indtil videre.
1000 personer, der lægger 49 kroner om måneden, kan næppe blive Berlingskes redningskrans. Men det er så tilfredsstillende, at projektet ifølge chefredaktør Lisbeth Knudsen er lykkedes, og at der nu skal mere strøm på de kedler, der sprøjter nye betalingsprodukter ud til læserne.
I den stribe nye betalingsprodukter, som Lisbeth Knudsen opridser for MediaWatch, er der dog ikke andre tegn på, at avisen vil tage penge for at se nyheder. Det er i stedet muligheden for at tjene penge på tjenester ved siden af journalistikken, der skal tjene penge til Berlingske. For eksempel en iPhone-applikation til Ugen. På tegnebrættet er også en relancering af Erhvervsbladets nye brancheportal og flere produkter i Infoshop, hvor Berlingske sælger adgang til databaser og andre informationer.
Flere kritikere hævder, at Ugen langt fra er en succes endnu, fordi der fortsat er alt for meget indhold i ugeskriftet, som man kan finde gratis andre steder. Om det er tilfældet kan man med selvsyn selv afgøre ved at kigge på listen over ugens indhold.
Læs mere hos MediaWatch (kræver login).